Ny Rema 1000-kampanje viser livet i småbarnsfamilien

Det kreative innholdsbyrået Manus debuterer med sin første kampanje for Rema 1000. Det handler selvfølgelig om bleier, våtservietter og klemmeposer med smoothies i kampanjen for matvarekjedens egen serie med barneprodukter Lev Vel. Men først og fremst handler det likevel om de mange utfordringene – og gledene – man møter i livet med små barn.

Smaabarnsliv

«Hvordan holder man egentlig et barn. Og hvor lang tid kan det gå før barnet får et navn? Hvem skal man høre på – jordmor eller svigermor? Deg selv? Hvor lenge er det til neste gang vi får sove ut, og kan våkne som kjærester? Det å få barn endrer livet for alltid, og selv om småbarnslivet byr på mange gleder, så byr det også på mange utfordringer. Derfor hjelper vi dere med de enkle tingene.»

I disse dager sender Rema 1000 et klapp på skulderen til problemløsere, fiksere, matpakkesmørere, tåretørkere og bleieskiftere over hele landet. De som står opp og gjør foreldrejobben, og som tar hverdagens utfordringer på strak arm. Gjennom en serie på fem kommersielle minidokumentarer får vi bli med inn i livene til fem småbarnsfamilier i Norge. En alenepappa, en mor i rullestol, et foreldrepar som tok med sønnen til sjøs da han bare var fem uker gammel, en åttebarnsfamilie og en familie med to mammaer. Ulike liv, ulike utfordringer, men like fullt bleier å skifte og matpakker å smøre.

– Vi ønsket å løfte frem de mange måtene småbarnsforeldre organiserer hverdagen sin på. Lev Vel-produktene kan selvfølgelig ikke hjelpe deg med de store utfordringene i livet, men de sørger for at du ikke trenger å bruke så mye energi på de små tingene, forteller strategisjef og kundeansvarlig for Rema 1000 i Manus, Øistein Engelsen Fjæra. Han synes det er stort å få bidra til merkevarebygging i en viktig kategori for Rema 1000.

Den emosjonelle kommunikasjonen i Lev Vel-kampanjen treffer godt på ønskene i briefen fra Rema 1000.

– Vi en del av mange menneskers hverdag, og småbarnslivet består av mange gleder, utfordringer og opplevelser. Denne kampanjen viser fem forskjellige familier og deres måte å løse ulike utfordringer i hverdagen på, til glede, gjenkjennelse og inspirasjon for andre. Gjennom dette ønsker vi å fronte Lev Vel-produktene fra REMA 1000 og vise at vi kan hjelpe folk med det som gjør småbarnslivet litt enklere, sier Karine Glømmi Johannessen, prosjektleder i Rema 1000.

Kreatørteamet Siri Skaustein og Andreas Bastian Nordberg er hjernene bak det overordnede konseptet, og et tverrfaglig team av tekstforfattere, designere og regissører fra Manus har sørget for å forvalte budskapet til bruk i ulike flater. I tillegg til de fire hovedfilmene, er det produsert bannerannonser, reklamefilm til bruk på kino, samt artikler til et eget innholdsunivers på Rema 1000s nettsider.

Intern regi og egenprodusert filmmusikk

Manus har virkelig tatt i bruk de kreative og kunstneriske kreftene internt, og har ved byråprodusent Anders Melchior og kreatør og regissør Andreas Bastian Nordberg selv regi på samtlige filmer. I tillegg er det komponert originalmusikk til alle filmene, av Håkon Sollund som til vanlig har tittelen innholdsrådgiver. Byråleder Marianne Solheim er stolt og imponert over gjengen som står bak Rema 1000-kampanjen.

– Det at vi selv er i stand til å forvalte historiefortellingen i alt fra tekst, bilder, design, regi og til og med originalmusikk er sterkt, og viser at de kreative musklene våre er i stand til å håndtere hele løpet fra idé til ferdig produkt. Når resultatet blir så fint, rørende og sterkt som det har blitt, er det ikke vanskelig å se lyst på fremtiden til Manus, sier hun.

Andre involverte

K

Karine Glømmi Johannessen

Ansvarlig hos kunde

M

Marius Aaserud

Filmfotograf

A

Audun Fjeldheim

Filmfotograf