Nytt svensk flyselskap med norske aner

Navn, profil, flydesign, uniformer og profilering er utviklet når flyselskapet Braathens gjenoppstår som BRA, Braathens Regional Airlines.

71224 8389f original
71227 43e13 original
71230 2fbdb original
71233 abcdf original
71239 f8304 original
71242 8b0ea original
71245 3b0e8 original
71248 91058 original

Flyselskapet Braathens S.A.F.E. var et sterkt merkenavn på linje med brunosten, Solo og Stabburets leverpostei. Nå er flyselskapet Braathens igjen på vingene, denne gang i svensk luftfart under navnet BRA, Braathens Regional Airlines, og med Per G. Braathen ved spaken. I dag flyr BRA innenriks i Sverige.

Flyselskapet BRA er en sammenslåing av syv mindre flyselskaper som i de siste fire årene har trafikkert totalt 13 destinasjoner i Sverige med en samlet markedsandel på 41 prosent og 2,2 millioner passasjerer årlig. I dag skjer hver tredje innenriksreise Sverige med BRA som får Stockholm Cityflyplass Bromma som base.

Revitalisert etter 10 år

Braathens-navnet forsvant fra Norge da flyselskapet fusjonerte med SAS i 2005. Samtidig overtok en av arvingene, Per G. Braathen, Braathens flyvirksomhet i Sverige gjennom familiebedriften Braganza. Flyvirksomheten besto blant annet av selskapene Malmö Aviation og Transwede som begge ble innlemmet i holdingselskapet Braathens Aviation AB i 2007. I 2012 kjøpte Braathens Aviation det svenske selskapet SverigeFlyg som på den tiden dekket det meste av innenlandsrutene i Sverige. To år senere besluttet Per G. Braathen en sammenslåing av flyvirksomheten under ett navn og én, felles identitet: BRA.

Svensk-norsk designsamarbeid

Få ting er så ikoniske som design på fly. BRA har derfor fått et kraftig visuelt uttrykk med fargerike striper på halen som alle representerer hver sin destinasjon med en lokal farge. En av inspirasjonskildene bak designløsningen har vært undergrunnsbanen i London med sitt velkjente linjekart.

I over to år har Grow og Skaara Design/Grow Oslo jobbet intenst med å få på plass navn, profil, flydesign, uniformer og profilering på materiell og digitale plattformer. Strategien er sikret gjennom innsikt i fremtidige behov for reisende i Sverige, og få detaljer er overlatt til tilfeldighetene. Selskapet vil profilere seg gjennom ekte engasjement for folk flest. Folk skal kunne bo og arbeide der de selv ønsker, mener selskapet. Ledelsen ser betydningen av å ha bena godt plantet på jorden, en sterk lokal forankring og tett dialog med passasjerene.

Spiller på navnet

– «BRA for Sverige» er kampanjetemaet som skal sette flyselskapet på kartet, forteller Sven Skaara, seniordesigner for prosjektet. BRA både tror på og ønsker å vise et entusiastisk engasjement for et levende Sverige. BRA skal sørge for at det blir enklere å møtes, rett og slett. Langt borte skal omgjøres til en nær og inspirerende budskapsplattform, sier Skaara.

Sterk fokus på mobil kommunikasjon

En av de viktigste salgs- og kontaktflater vil være Internett. BRA fremhever kundeperspektivet med en enkel og brukervennlig plattform, optimalisert for mobil.

For å understreke den lokale forankringen, har BRA valgt å lage et nytt ombordkonsept som tilbyr en god og lokalprodusert frokost til alle som flyr tidlig ut med selskapet, en BRA Start ™. Med nytt lojalitetsprogram kalt BRA Vänner™ ønsker selskapet å forsterke forholdet til eksisterende og nye kunder. Sosiale medier vil være den ledende plattformen for all kommunikasjon, sammen med BRA Lounge™ og BRA Service Center™ i flyplassmiljøer på de respektive destinasjonene, forteller Skaara.


Involverte byråer

Skaara Design