Ønskelistene vi ikke hører om

«Ønskelister» synliggjør fattiges behov i Norge.

Forsidebilde

Fattigdommen øker i Norge, og nå som prisene på både strøm og mat har økt, står de som tidligere hadde lite å rutte med enda dårligere stilt enn før. Akkurat nå søker nesten 500 mennesker hjelp til jul på FINN, som følge av lav økonomi, samtidig som vi i «Debatten» 15.11 kunne vi høre om at slike annonser ikke blir besvart.

– Med konseptet og instagram-kontoen «Ønskelister» illustrerer jeg ønsker i FINN-annonser til mennesker som ber om hjelp til jul på FINN, med mål om å synliggjøre hva vanlige mennesker som sliter økonomisk faktisk har behov for, forteller kreatør Vilde Haagenrud, som til daglig jobber i Merkle, men som har gjort denne jobben på privaten.

FINN annonse 280973333
FINN annonse 281804261
FINN annonse 281821119
FINN annonse 282053956

– Lett å føle på en form for utenforskap

Med illustrasjonene følger tekst hentet fra FINN-annonsene, sammen med annonsens FINN-kode og lokasjon. Slik blir det visuelt tydelig hva som er ønsket, og det er enkelt å finne frem til annonsen dersom man vil hjelpe.

– Kontrasten mellom hverdagen til mennesker med lav inntekt og resten av samfunnet blir ekstra tydelig når det nærmer seg jul. Og hvis vi i tillegg legger til Black Friday og Black Week, er det enkelt å tenke seg at det er lett å føle på en form for utenforskap. Jeg håper @Ønskelister kan bidra til at ingen annonser består ubesvart, og mer forståelse for at det er en stor del av befolkningen som har det tungt nå.

Og det ser det ut til at det gjør. @Ønskelister har på litt over en uke fått over 5000 følgere, flere forteller at de har avtalt hjelp med annonsørene, og antall annonser som tilbyr seg å hjelpe har økt.

Involverte byråer

Vilde Haagenrud
V

Vilde Sæther Haagenrud

Kreatør