Oslo-skeptikere tester ut byen i ny VisitOSLO-kampanje

Ivar fra Gjøvik og Karianne fra Trondheim mente at Oslo var en bråkete, kjedelig og jålete by som det ikke er verd å besøke. Visit Oslo tok utfordringen med å få dem til å forandre mening.

Visit Oslo Sigrid
Visit Oslo Morten

– Da pandemien traff reiselivet med full styrke før sommeren i fjor, og gjorde Oslo utilgjengelig for de viktige internasjonale gjestene, måtte VisitOSLO styrke innsatsen mot nordmenn. Vi hentet da inn innsikt som viste at vi hadde store kommunikasjonsutfordringer knyttet til å markedsføre Oslo som reisemål her hjemme. Det er ikke overraskende at det finnes en del skepsis og fordommer til hovedstaden, men at så mange oppga at «man hadde vært her før» og at Oslo var en kjedelig storby som en grunn til ikke å velge Oslo viste at vi har en jobb å gjøre. Oslo har mye mer å by på enn nordmenn flest er klar over. Det mangfoldige kulturtilbudet, de sjelfulle bydelene, fjorden og elva er blant aspektene vi ønsker å vise fram i denne serien med filmer som tar utgangspunkt i den utbredte Oslo-skepsisen der ute, forteller VisitOSLO.

Vil engasjere Oslo-entusiaster

– Vi vet også at Oslo-folk flest er veldig glade i byen sin, uansett om de kommer herfra eller ikke. Vi ønsket derfor å engasjere lokale Oslo-entusiaster til å «selge» inn Oslo til Oslo-skeptikerne i sine liv. Vi kjører derfor en intro-fase av kampanjen lokalt først, og håper på drahjelp fra Oslo-borgerne selv.

– Nok en gang har vi hatt et fantastisk prosjekt med VisitOSLO. Masse fete steder i Oslo ble nøstet sammen, og skeptikere fra både Trondheim og Gjøvik ble invitert hit for å oppleve byen vår, forteller produsent Mads Astrup Rønning i Babusjka, som har produsert kampanjen.

«Har du ittno æinne enn cappuccino, blir je her»

Regissør Trond Kvig Andreassen likte VisitOSLOs idé om å invitere Oslo-hatere til hovedstaden.

– VisitOSLO hadde en veldig gøy idé som ville snakke skeptikere og hatere midt i mot ved å invitere noen som hater Oslo til Oslo. Hvis vedkommende fortsatt mislikte byen etter et par drømmedager her, så OK, men da er det kanskje ikke byen det er noe feil med, forteller han.

– I castingen kartla vi hovedargumentene til skeptikerne våre: det er bråkete, det er ukoselig, lite natur, vanskelig å finne fram i, og ikke minst: jålete. Ut fra dette planla vi to dager som bød på visualitet, variasjon, farting byen rundt og masse mat og hygge. Etter opptak kunne vi konstatere oppdrag utført med to skeptikere som gjerne kommer tilbake til byen, selv om det viste seg umulig å overtale pappa Ivar fra Gjøvik om at kaffen i Oslo ikke er jålete. Han sendte oss en melding etter at filmen kom ut: «Har du ittno æinne enn cappuccino, blir je her.»

Sigrid + Karianne
Morten + pappa

Involverte byråer

Bab logo ikon svart
Babusjka
M

Marielle Torsvik

Produksjonsleder

J

Jørgen Ellefsrøed

Produksjonkoordinator

E

Ernst Foyn

Grafikk

VisitOSLO

84646 30ed1 original

Sagveien Resort Lyddesign

Andre involverte

E

Eirik Evjen

Filmfotograf

P

Petter Guldbrandsen

B-foto

I

Ivar Kvalvik

Opptakslyd