Reklamedugnad mot rasisme

En ny kampanje, skapt på dugnad, ønsker å synliggjøre rasismen som finnes – og å ta debatten videre.

Adriana Pooja Joseph kopi
Daniel Hatland kopi
Abid Raja kopi
Abubakar Hussain kopi
Yngvar Andersen kopi
Trine Lise Olsen kopi
Tobias Bashevkin kopi
Sebastian Zalo kopi
Marcel Leliënhof kopi
Manbir Singh Plaha kopi
Linda Tinuk Strandmyr kopi
Kamzy Gunaratam kopi
Iman Meskini kopi
Grace Bullen kopi
Fela kopi

De siste ukenes grusomme hendelser i USA har skapt sterke reaksjoner over hele verden. Også her i landet. I demonstrasjoner og presseoppslag har rasistiske ytringer, holdninger og handlinger blitt møtt med solid motstand. Men det er også de som hevder at rasisme ikke er et problem i Norge.

En ny kampanje, skapt på dugnad, ønsker å synliggjøre rasismen som finnes og ta debatten videre. I kampanjen bidrar kjente og ikke fullt så kjente nordmenn, ved å dele en sterk og personlig erfaring med hverdagsrasisme og hets. Hver enkelt historie er et vitnesbyrd om at det fremdeles finnes holdninger i samfunnet vårt som splitter, ikke samler. Ved å løfte frem disse historiene, er målet å bidra til en bevisstgjøring og holdningsendring, og å gi rasismen motstand.

Initiativet kommer fra ildsjeler i kommunikasjonsbransjen på tvers av byråtilhørighet, Clear Channel, fotograf Marcel Leliënhof, og en rekke andre. Kampanjen er et resultat av dugnadsarbeid hvor alle bidragsytere har stilt opp gratis, og den har sitt utspring i et ønske om å om å bidra aktivt i kampen mot rasisme.

– Menneskerettigheter er ekstremt viktig for oss, og Fairness er en av våre grunnverdier i Clear Channel. Og derfor er det spesielt viktig å kunne støtte oppunder med denne kampanjen, sier Dennis H. Nyegaard, Country Manager.

Deltagere og bidragsytere i kampanjedugnaden

Grace Bullen, Kamzy Gunatarnam, Yngvar Andersen, Daniel Hatland, Abubakar Hussain, Abid Raja, Adriana Joseph, Iman Meskini, Manbir Singh Plaha, Clear Channel ved Peder Aarum, Marcel Leliënhof, Mathias Ertnæs, Kristoffer Skjæringrud (Kiffa), Martine Flatlie, Sebastian Zalo, Felipe «Fela» Orellana, Linda Tinuke Strandmyr, Tobias Bashevkin, Marte Schei, Julianne Fjørtoft, Arnt Heggli, Kristine Nergaard, Charlotte Kristoffersen, Arne Andreas Opheim, Ervin Kohn, Rune Berglund Steen, Julie Granerud, Carima Tirillsdottir Heinesen og Samir Madad.

Kampanjen ble lansert mandag 29. juni på Clear Channel-skjermer over hele landet. Verdien av kampanjen fra Clear Channel er 699.000,- pr uke i to uker (PLAY adshell national).