Rikstoto med maskot-suksess

Det nye spillkonseptet Stalltips til Norsk Rikstoto har vært en suksess. Mye takket være en helt ny merkevareidentitet og en selvbevisst maskot.

Hestemaskot

I oktober 2020 ble Lyntoto erstattet med det nye spillet Stalltips som skal gjør det enklere og mer spennende å spille på hest.

– Stalltips-satsningen er ikke bare en rebranding av Lyntoto, men et løft av både spillopplevelsen og kommunikasjonen. Vi har gjort det enklere å forstå hestespill generelt sett, og mer spennende å spille V75 på lørdager gjennom en enkel resultatopplevelse som er forståelig for «hvermansen». I tillegg har vi et nytt kommunikasjonskonsept med en egen maskot i sentrum som gjør at vi kan tenke helt nytt rundt hvordan vi kan kommunisere og bygge kjennskap og kunnskap. Maskotens viktigste oppgave ved oppstarten har vært å selge V75 på lørdager, som er vårt hovedprodukt, sier markedssjef Morten B.W. Tønnessen.

Hestemaskoten gjør suksess

– Resultatene har ikke latt vente på seg, analyser viser en betydelig vekst for V75 Stalltips på lørdager, forteller Tønnessen videre. - I tillegg merker vi en økning i antall nye og aktive kunder, så maskoten har utvilsomt gjort jobben med å gjøre hestespill mer spennende og forståelig.

Det er Anorak som står bak kommunikasjonen.

– Vi hadde lyst til å lage en mer levende og «ekte» maskot, sier Jens-Petter Aarhus, kreativ leder i Anorak, og fortsetter:

– Resultatet har blitt en hestemaskot som er fullstendig klar over at han er en hestemaskot. Han er ansatt av Rikstoto som maskot, men han har naturligvis et liv ved siden av. Det gir oss et spillerom som egner seg for flere kanaler (saken fortsetter under filmene).

Lanseringsfilm
Stua.
Hest på hest.
Live på Facebook.
Stalltips casefilm.

For å puste liv i karakteren gikk Anorak til Bacon, som bygget en helt ny rigg for å kunne gjøre alle bevegelsene som skuespiller Henrik Fladseth foretok seg, om til hestemaskoten som du møter i filmene.

Brukte motion capture-teknologi

Alt av VFX-arbeidet på kampanjen er ledet kreativt og teknisk av Bacon i Oslo, som har brukt motion capture-teknologi for å få liv i maskoten. Det betyr at rollen er spilt av en skuespiller, iført en spesiell drakt med nøye utplasserte sensorer. Før i tiden er den teknologien hovedsakelig kjent fra store Hollywood-produksjoner, men nå er den også tilgjengelig i Norge.

– Tradisjonelt har motion capture vært ganske vanskelig å lage, men nå er vi også i stand til å bruke den teknologien lokalt. Det gir noen flere muligheter for å utvikle karakterer som kan opptre i et reklameunivers over lengre tid, sier Øystein Dyb, produsent hos Bacon i Norge.

Sammenlignet med klassisk animasjon, som utelukkende blir laget i postproduksjon, skaper motion capture en mer organisk arbeidsprosess. Man starter med å caste en skuespiller til rollen, som også er med på de vanlige opptakene. Det gjør det enklere å utvikle og forholde seg til karakteren underveis i produksjonen.

Det er her skuespiller og komiker Henrik Fladseth som har gitt Rikstotos maskot sin særegne personlighet.

– Med motion capture kan man få større skuespillere til å medvirke i reklamer, da de skal stå for stemmen og bevegelser, uten nødvendigvis å vise ansiktet. Det er selvfølgelig mye forberedelse involvert i prosessen, men når man først har skapt universet og karakteren, er det enklere vei for å lage flere filmer, når man i sluttstykket sparer tid i forhold til VFX, sier Øystein Dyb.

En maskot. Mange uttak.

Hestemaskoten er å finne på alt fra TV, SoMe, digi, bukkeplakater, egne kanaler, merch, radio og fortsetter å få flere og flere til å forstå at med Stalltips så kan alle vinne på hest. Til og med du.

– Det er mange mennesker som har vært med å få dette til og vi retter en stor takk til de alle sammen, avslutter Morten B. W. Tønnessen.

Det er Grid branding AS som står bak navnet Stalltips den visuelle identiteten og utseende på maskoten.

Involverte byråer

Bacon 2 logo
Bacon Filmproduksjon
Ø

Øyvind Holtmon

Regissør

Ø

Øystein Dyb

Produsent

M

Merete Vold

Casting

E

Eli Mari Sandal

Postprodusent

O

Ola Jacob Nestande

VFX supervisor

R

Rolf Thomas Løvig

Klipper

M

Markus Tangre

Online

GRID branding Navn, visuell identitet og maskot
T

Thomas Grotle

Strategisk rådgiver

S

Sigbjørn Hagaseth

Lead-UX, digital rådgiver

T

Tone Skrede

Designer

M

Marianne Salomonsen

Designer