Sjakk på hjemmekontor
Schjærven står bak den visuelle identiteten til Meltwater Champions Chess Tour.
Aktuelt byrå
Schjærven Reklamebyrå
Play Magnus har store ambisjoner om å tilgjengeliggjøre sjakksporten for et bredere publikum ved å arrangere en online turnering hvor verdens beste spillere møtes. Meltwater Champions Chess Tour strekker seg fra november 2020 til september 2021, og kringkastes på TV- og strømmetjenester i 60 markeder over hele Europa og Asia. Schjærven har laget den visuelle identitet som er implementeres i alle kanaler og flater, inkludert TV-dekningen av turneringen.
Identiteten tar i bruk digitale virkemidler og muligheter for å fange essensen av dramatikken i spillet:
Et sjakkbrett består av 8 ganger 8 ruter hvor brikkene har et gitt bevegelsesmønster, noe vi har omsatt til kode. Hvert trekk og mottrekk animeres ut med forløpninger som til sammen danner et unikt visuelt mønster som representerer et spesifikt sjakkparti. En logogenerator lar brukere mate inn dataformatet .PGN, som er sjakknotasjon av et parti. Generatoren gir både statisk og animert output, og utgjør kjernen i den generative identiteten.
Hver turnering får sin unike logo gjennom interaksjon med publikum, som stemmer frem sitt favorittparti
fra foregående turnering eller fra sjakkhistorien. Hovedlogoen representerer et parti mellom Carlsen og Nakamura fra 2020 som ble avgjort på dramatisk vis med Armageddon. Formspråket med mønstre basert på brikkenes bevegelser skaper et distinkt og gjenkjennelig formspråk som berikes av de unike koblingene mellom sjakkparti og logo.
Involverte byråer
Helge Wiig
Design
Benedicte Dalen
Rådgiver
Sara Keskinarkaus
Prosjektleder
Torgeir Hjetland
Kreativ ledelse og design
Kjetil André Seim
Motion designer
Johannes Gustafsson
Motion designer
Hannah Hunter
Post-produsent
Linda Martinsen
Prosjektleder