Stavangers nye kulinariske møteplass er som et levende sirkus

Akkurat i det Sven Erik og Torill Renaa ble hedret med to stjerner i Michelin-guiden, lukket samfunnet ned. Så hva gjør man? Tørker en tåre, og fokuserer all energi på å fylle et nesten 1000 kvm stort areal med en mash-up av kulinariske drømmer.

SR KF 05
SR KF 055
SR KF 054
SR KF 053
SR KF 052

Sven Erik Renaa tok kontakt med Sigrid Pfanzelter i Studio P allerede i januar 2020 og fortalte om de nye planene. Lokalet skulle fylles med en sjokoladefabrikk, gelato-produksjon, bakeri, konditori, pizzeria, restaurant, bar og plenty av muligheter for å kose seg både til frokost, lunsj og middag. For å sikre helhet og struktur teamet Studio P opp med Jannicke Øiaas, strategisk rådgiver i Volum2, og sammen har de utarbeidet strategi og konsept.

SR KF 0510
SR KF 059
SR KF 058
SR KF 057
SR KF 056

Det måtte bli «Sirkus Renaa»

Navnet gir umiddelbare assosiasjoner og skaper tydelige forventninger. Det er positivt, fylt med energi, man får masse bilder i hodet, det er fargerikt, lekent, men det er også forbundet med en stram presisjon og nøyaktighet. Og det er nettopp det dette er. På den ene side en manesje fylt til randen av kulinariske artister, som alle er topptrente spesialister på hvert sitt område. På den andre side en arena for skuelystne, matglade og underholdningstørste folk. Sirkus Renaa skal være en destinasjon der alle i Stavanger skal trives. Hvor besteforeldre med barnebarn kan se hvordan sjokolade og flotte kaker blir laget, kjøpe seg den deiligste gelato, og kose seg med boller og kakao. Hvor alle hjemmekontorister skal kunne unne seg en pause i hjemmekontortilværelsen og nyte kaffen sin i ro og fred, eller et sted der folk flest rett og slett møtes over digg pasta, en ekte ovnsbakt pizza eller bare et glass vin.

SR KF 0515
SR KF 0514
SR KF 0513
SR KF 0512
SR KF 0511

Matkunst i bunnen og lekenhet på toppen

– Kun det beste er godt nok, sier Sven Erik Renaa. – Vi har Pavel som driver med sjokolade, Nicolai som er norgesmester i baking, Hege som har styrt konditorlandslaget, Alberto, en helt nerdete pizzaiolo som står og måler pizzadeiger med termometer og finner syre på surdeiger … I tillegg har vi Torill.

Her får Fru Renaa, som til vanlig styrer flere av Renaas ulike etablissementer, utløp for kreativitet, artisteri, eksperimentering og underholdning – gjerne på rulleskøyter, iført tyllskjørt og flosshatt.

Brød og sirkus til folket

– Klart det måtte bli et håndtegnet sirkustelt, sier Sigrid Pfanzelter. – Sammen med karakteristiske, brede striper i sterke farger, håndlagde illustrasjoner, lek med typografi og en gjennomtenkt tone of voice blir identiteten fleksibel og rik.

Man kommer inn i en verden full av små og store overraskelser. For å nevne én: Det gedigne lykkehjulet er med på å gi spesielt barn en ekstra opplevelse. Sirkusdirektøren drar i gang hjulpet når du minst venter det, for at en heldig gjest skal vinne noe av det som er på menyen. I tillegg finner du små, søte beskjeder på toalettene, ulike illustrasjoner på vinduer og inni koppene.

SR KF 0520
SR KF 0519
SR KF 0518
SR KF 0517
SR KF 0516

– Det er kombinasjonen mellom en leken og organisk strek mot de stramme strukturene som i sum utstråler raushet, kvalitet og yrende matglede, fortsetter Sigrid. – Jeg ville lage et visuelt univers som kunne romme alt innholdet, all kreativiteten og alle de elementene som åpenbart ikke stopper med det vi har sett til nå. Dette året har preget oss alle. At ekteparet Renaa har satset stort midt oppe i denne galskapen måtte hedres. Jeg ville lage en identitet som ikke bare oste kvalitet og håndverk, men som også sprer glede, energi og synlighet.

Å få inn farger var et førende premiss for utviklingen av designet fra start. Det er kombinasjonen av godt håndverk, presisjon og kvalitet som gjør at lek og galskap fungerer veldig fint. Pakningsdesignet er en forlengelse av identiteten, og blir en viktig identitetsmarkør der den sprader rundt i byen. Det ble laget to linjer for take-away. En lettbeint og leken for pizza, kaffe, møtemat og is, mens kakeeskene er et smykke i seg selv, mer nedtonet og elegant, noe som også fungerer som gaveesker for søtsaker som kaker, macroner, sjokoladeplater og konfekt. Sammen med den dyktige designeren Lucia Cantú Artigas jobbet vi frem alle disse lekre pakningene.

SR KF 0525
SR KF 0524
SR KF 0523
SR KF 0522
SR KF 0521

Her har vi samarbeidet med Fladby AS, de dyktigste folka innenfor pakningsfeltet. Ekspertise de luxe! Alle materialer er av ypperste kvalitet, samtidig som miljøaspektet er ivaretatt.

– Dette er en jobb som treffer meg midt i min egen lidenskap, fortsetter Sigrid, nettopp det å skape et matunivers som folk vil være i. Og da er jo restaurantdesign et perfekt medium. Da kan jeg lage min lille spesielle skreddersydde verden for både ansatte og gjester.

Sigrid Pfanzelter har jobbet mye med mat, kokker og restauranter helt siden hun vant OL-gull for installasjonen, sammen med kokkelandslaget og Sven Erik, i kokke-OL tilbake i 2008.

– Mat og drikke-segmentet har blitt min nisje, og jeg har jobbet med mange matkunder opp gjennom årene. Take away er veldig aktuell i disse Covid_19-tider. Det å lage noe som synes, som skiller seg ut og som kan være en brand reminder er kanskje et must for restaurantnæringen nå, som mange av restaurantene er stengte eller har få besøkende. Her kreves det endringer og nytekning for å overleve, tror jeg.

Den fullendte opplevelsen fortsetter i interiøret

Interiørarkitektene i Monkey Studio AS har utarbeidet planløsningen for hele bygget. De er lidenskapelig opptatt av detaljer, samspillet mellom form og funksjon, variasjon i materialitet og bruker belysning aktivt for å iscenesette gode sosiale soner. De er klokkeklare på at interiørarkitektur og grafisk design er viktige strategiske verktøy for å støtte, spisse og styrke merkevaren. Designet de utarbeider skal gjenspeile identiteten og visjonene til kundene deres. Hvert prosjekt er unikt.

Sammen har vi skapt lekne elementer i de forskjellige miljøene uten at de blir overtydelige. Fokuset på å underbygge merkevaren til Sirkus Renaa gjennom et tett og tverrfaglig samarbeid, har kulminert i morsomme, stripete dører, sitater på dørene inn til hvert produksjonslokale, neonskilt med festlige tekster, fargerikt lykkehjul og overraskende detaljer i interiøret, for å nevne noe. Det er en tydelig rød tråd mellom branding og interiør, prosjektet fremstår som gjennomarbeidet og vi er alle veldig fornøyde med resultatet.

– Det måtte ikke bli for mye heller, for ingen gjester vil oppleve Sirkus hele tiden, vi er jo tross alt en nødvendig pustepause!

Sirkus Renaa har vært åpen i to uker nå, og de har hatt et trykk uten like, gjester står i kø for å komme inn. Det er veldig gøy at det har fått så mye oppmerksomhet.

Andre involverte

T

Trine-Lise Giske

Interiørarkitekt MNIL

C

Celin Trana

Interiørarkitekt

I

Inger Marie Grini

Fotograf