Stor fellesinnsats bak ny kampanjefilm for Visit Norway

Filmen ble til på bare tre dager, etter idé fra Trigger Oslo og med bistand fra hele syv produksjonsselskaper.

Visit Norways nye kampanjefilm har på få dager nådd svært mange nordmenn på Facebook. Sluttproduktet ble en film med glimt fra et uvanlig folketomt Norge, akkompagnert av en sjelden nyinnspilling av Alf Prøysens «Du skal få en dag i mårå», og med et tydelig budskap om at vi har lysere tider i vente.

Ideen til filmen er utviklet i samarbeid mellom Trigger Oslo og Visit Norway. Den er produsert av produksjonsselskapet One Big Happy Family, med regissør Christian Bastiansen, som også står for foto og klipp, i spissen. I tillegg er det hentet materiell fra tidligere produksjoner gjort av Willy Nikkers, Oslo Assembly, Magga og Anders, Babuskja, Giants & Toys og Leidar.

– Den er et resultat av en stor fellesinnsats og mye velvilje fra flere produksjonsmiljøer som hev seg rundt og fikk samlet materiellet vi trengte for å sette dette sammen. I tillegg retter vi en stor takk til Ekko Agency og Iben som gjorde en fantastisk jobb med å få klarert og spilt inn Alf Prøysens klassiker, sier Markus Eckbo Endresen, strategisk rådgiver og kundeansvarlig i Trigger.

Viralt savn

Filmen ser ut til å ha truffet svært godt blant det norske folk. Bare to døgn etter lansering har den passert nesten 500.000 visninger. Filmen hadde torsdag formiddag også fått over 26.000 reaksjoner i sosiale medier.

– Det er en film som spiller på savnet mange nå har rundt det å få være sammen igjen, samtidig som den viser frem mange av de fine møteplassene vårt fantastiske land har å by på. Så håper vi det skal inspirere nordmenn til å legge feriene sine til Norge når vi etterhvert kan vende tilbake til hverdagen, sier Katrine Mosfjeld, leder for forbrukermarkedsføring i Innovasjon Norge Reiseliv.

Gjorde et unntak 

Da teamet etter hvert landet på at Alf Prøysens «Du skal få en dag i mårå» var perfekt som lydspor til formålet og budskapet i filmen, så var det ingen automatikk i at det skulle bli en realitet. Prøysenhuset er normalt svært restriktive med å tillate at Alf Prøysens verker brukes i slike sammenhenger, men denne gangen ga de en sjelden velsignelse. Det har de kun gjort én gang tidligere.

Den folkekjære sangen ble kjent i 1966, og det var Otto Nielsen som laget melodien. Alf Prøysen skrev teksten.

– Norge og verden er i unntakstilstand som følge av spredningen av korona-viruset. Det gjorde at Prøysenhuset også gjorde et unntak, først og fremst fordi de raskt skjønte og likte det vi ønsket å formidle til det norske folk, sier Mosfjeld, og legger til:

– Vi skal sees igjen, vi skal klemme igjen og vi skal reise igjen. Det håper vi at kommer til uttrykk i filmen, som ble lansert i alle Visit Norways kanaler på tirsdag. Inntil videre får vi nøye oss med å drømme om og håpe på at vi snart kan vende tilbake til hverdagen, sier Mosfjeld. 

Filmen «Til vi ses igjen» inngår i fase én av Norgeskampanjen, som er planlagt i flere faser i tiden frem til vi kan bevege oss fritt, uten at vi må tenke på å holde oss unna andre.  

Vi retter en stor takk til Willy Nikkers, Oslo Assembly, Magga og Anders, Babuskja, Giants & Toys og Leidar for viktige bidrag for å få filmen til å bli en realitet.