TINE lager eget TV-kjøkken på YouTube

TINE fortsetter satsingen på eget innhold, og skal ta Norge med storm med TINE Kjøkkens rykende ferske videokonsept.

De siste månedene har mange mennesker vært i sving for å lage spennende, nyskapende og underholdende matinspirasjon til TINEs matkanal på YouTube. For anledningen har TINE hentet inn Helle Aakesen og Roland Vieyra til kanalen, som sine egne TV-kokker.

– Med TINE Kjøkken-programmet skal vi dyrke genuin kjærlighet og lidenskap for god mat og drikke. Det er et spennende eksperiment, som vi tror vil bidra til å skape resultater og gi god læring, sier Lise Kjær Kristoffersen, som er direktør for markedsområdet TINE.

Muffins til tinderdaten eller hjemmelaget grandiosa?

Nylig ble de første videoene lansert under vignetten «Hvordan lage», med blant annet nissegrøt, piñatamuffins og hjemmelaget Grandiosa på menyen. Flere programkonsepter er på trappene, deriblant «Vegg-i-vegg», et slags gameshow, og empirisk testing av hvilke retter som er best egnet til for eksempel gaming og tinderdaten. Med de nye konseptene håper TINE at folk, spesielt de yngre, både skal bli underholdt og inspirert til å lage mat.

– YouTube er den største «TV-kanalen» for nordmenn mellom 18 og 34, og det er viktig for TINE å være til stede der folk er. Ikke med støy, men med innhold som er nyttig og underholdende, og som øker salget av våre produkter, sier Vars Nilsen.

Kreativt samarbeid med Kitchen

Kitchen Reklamebyrå har, i samarbeid med TINE Desk, utviklet alle de kreative programkonseptene. Innholdet er produsert i samarbeid med produksjonsselskapene Splay og Wordup Projects. Anne Marte Smebye og Ole Andreas Finseth, som er det kreative teamet fra Kitchen, gir TINE skryt for viljen til å gå utenfor komfortsonen.

– Noe av det første de fortalte oss var at målet var å bli best i Norge. Referansen deres var Top Gear, med over 6,1 millioner abonnenter på YouTube. Top Gear-kanalen er proppfull av innhold laget for å underholde og begeistre. For oss som kreatører er det et fantastisk utgangspunkt, sier Smebye.

– Mye å lære av de store

Målgruppen bruker YouTube både som søkemotor og som underholdning. De er nysgjerrige, men også kravstore og utålmodige. Og de stiller høye krav til at innholdet de konsumerer skal være relevant.

– Mange norske merkevarer med tilstedeværelse på YouTube har mye å lære av de store, engelske og amerikanske aktørene. De opererer som TV-kanaler, og utvikler innhold som både skal svare på søk, og være rene underholdningskonsepter som får publikum til å vente i spenning på neste episode. Hvis vi klarer å lage innhold som på sikt får egne fans, er vi på god vei til å bygge Norges beste matkanal, sier Finseth.

TINEs matkanal på YouTube.