Urbane livreddere vekker oppsikt

Bakgrunnen for kampanjen «Urban Lifeguards» har vært å få fotgjengere til å se seg bedre for i trafikken.

38074 38739 original

1 av 10 fotgjengere i Oslo og Akershus har blitt påkjørt av bil. Med dette som bakteppe lanserte Statens vegvesen, Bymiljøetaten i Oslo og Akershus fylkeskommune kampanjen «Urban Lifeguards» i forrige uke. Oslo er den første byen i verden som innfører livreddere på gaten etter modell fra strendene.

– At fotgjengere må bli flinkere til å se seg for, er noe vi har kommunisert gjennom tradisjonelle flater gjennom mange år. Nå ønsket vi å prøve noe nytt for å få økt oppmerksomhet rundt et viktig budskap. Responsen har vært utrolig bra, sier Janne Schumann, prosjektansvarlig og trafikantpåvirker i Statens Vegvesen.

«Bywatch»

Gjennom to uker har et titalls livreddertårn blitt plassert ut på trafikkerte områder i Oslo og Akershus. På samme sted har livreddere, såkalte Urban Lifeguards, informert fotgjengere om at man alltid må se til venstre-høyre-venstre før man går over gaten.

Kampanjen er utviklet av Trigger, som har jobbet med Statens Vegvesen siden september 2012. Livredderne har vekket stor oppmerksomhet og publikum har respondert veldig positivt på kampanjen, ifølge byrået. I løpet av den første uken var kampanjen omtalt i over 80 artikler, blant annet i landets største nasjonale medier.

– For å lykkes i arbeidet vårt må vi endre handlingsmønstre. Da nytter det ikke å komme med den samme, gamle pekefingeren vi kjenner fra før. Trafikksikkerhet må bli et tema som opptar folk, som vekker følelser og skaper diskusjoner, gjerne også smil, så lenge det fører til at man tar sin egen sikkerhet på alvor, sier konsulent i Trigger, Markus Eckbo Endresen.

Engasjert ungdom

Livredderne er rekruttert fra Norges Livredningsselskap Oslo og Bærum krets og Det Norske Studentersamfund i Oslo. Amir Reza fra Studentersamfundet er en av de utvalgte som skal passe på fotgjengere.

– Jeg som alle andre var fascinert av Baywatch i oppveksten, så det er moro å være en del av «Bywatch» i dag. Men først og fremst er det et viktig tiltak som jeg håper vil redusere ulykker i byen vår.

Alltid fotgjengeren som taper

– Norges Livredningsselskap har lang erfaring med livredning fra strender og badeplasser, men vi ser at behovet kan være vel så stort i trafikken. Vi er glade for at vår ekspertise kan komme folk til gode også i utradisjonelle settinger, sier Elin Lona Svendsen fra Norges Livredningsselskap.

Hun har gode råd til alle gående:

– Stans helt opp, se godt til alle kanter, lytt etter biler og vurder om det er klart lenge nok til at veien kan krysses. Husk at ved en påkjørsel er det alltid fotgjengeren som taper, sier Svendsen.


Involverte byråer

75568 43544 original

Trigger Oslo