Veien ut av koronabobla
Det siste året har vi stort sett levd i hver vår lille boble. Alt fra hjemmekontorbobler og familiebobler til eldrebobler og sykehjemsbobler. Nå har vi endelig godkjente vaksiner, og veien ut av koronaboblen og tilbake til normalen kan begynne. Kampanjen fra Folkehelseinstituttet (FHI) om koronavaksine er utviklet av POL, og produsert av Einar Film og Storm Studios.
Aktuelt byrå
POL
– Vi ønsker at de som anbefales vaksinasjon skal kunne ta et informert valg. For å oppnå det må vi nå ut bredt til befolkningen med aktuelle budskap, på en måte som befolkningen kjenner seg igjen i. Vi synes at POL og deres underleverandører har løst det på en svært god måte gjennom å utvikle et konsept der vi kan følge og kommunisere utviklingen av vaksinasjonsprogrammet, sier Anita Daae, prosjektleder kommunikasjon for koronavaksinasjonsprogrammet i FHI.
Vår tids mest etterlengtede hendelse
Kampanjen har som oppgave å informere befolkningen om at koronavaksiner nå er godkjent og tilgjengelig, hvem som skal få vaksine i første omgang, hvorfor akkurat de får, og hvorfor vi andre må vente litt til.
– Vaksinen mot Covid-19 er kanskje vår tids mest etterlengtede hendelse. Alle snakker om det. Alle nyhetsformidlere følger saken tett, og det er en felles forståelse for at en slik vaksine må på plass for at livene våre kan gå tilbake til en mer normal tilstand. En mer spennende oppgave å formidle gjennom god kommunikasjon er det vanskelig å finne, sier Marius Eriksen, kundeansvarlig og rådgiver i POL.
Et visuelt grep du kan kjenne deg igjen i
– Det siste året har vi kjent på det å være stuck i hver vår boble. Det er et enkelt men uforventet visuelt grep vi ønsket å bruke og som vi tror folk kan kjenne seg godt igjen i. Vi vil alle slippe ut, og koronavaksinen er nøkkelen til dette. Det tar bare litt tid før alle boblene er sprukket, sier Sindre Holmedal Johnstad, kreatør i POL.
Boblene er en god metafor for hvordan vi har levd det siste året, hvordan samtalene på jobben og i familien har vært, samtidig som det lar oss fortelle historien på en spennende visuell måte.
Koronabobler i alle kanaler
Kampanjen har premiere på TV i helgen, og består i tillegg av en rekke andre elementer. Hovedfilmene vil gå på TV og i ulike kanaler på nettet. I tillegg er det produsert eget innhold til sosiale medier, annonser og bannere for å nevne noe. Filmene er produsert av Einar Film og regissert av Andreas Kleiberg.
Involverte byråer
Steffi Van den Branden
Produksjonsleder
Johan Fredrik Bødtker
Filmfotograf
Madicken Langvad
Post-produsent
Ivar Rystad
VFX Supervisor
Morten Jacobsen
VFX Producer
Håvard Munkejord
CG Lead
Magnus Evensen
Klipp
Ghislain Rio
Grade
Johannes Dekko
Lyd
Christian Vaardal
Online
Ida Fiskerud
Post-produsent
Mette Holme Nielsen
Hovedcasting
Andre involverte
Chris Emmington
Musikk
Anita Daae
Ansvarlige hos kunde