We Oslo har redesignet Solberg & Hansen

Skal løfte kaffe og te ut av hyllene med ny visuell identitet.

We Case SH KAFFE 02
We Case SH TE 03
We Case SH KAFFE 04
We Case SH TE 05
We Case SH TE 06
We Case SH KAFFE 07

We Oslo og Solberg & Hansen er stolte av å presentere kaffehusets nye visuelle identitet. Målet med fornyelsen har vært å forsterke og tydeliggjøre merkevarens posisjon som Norges eldste kaffehus for spesialkaffe.

We Oslo og Solberg & Hansen har vært igjennom et omfattende merkevareprosjekt som inkluderer ny merkevareplattform, omstrukturering av produktporteføljen, ny visuell identitet og ikke minst design- og emballasjesystem for selskapets kaffe og te produkter. We Oslo vant oppdraget i skarp konkurranse og har jobbet med prosjektet i over 1,5 år.

– Da oppdraget ble utlyst så vi etter en samarbeidspartner som kunne bistå oss på alt fra merkevarestrategi, porteføljestyring og design. Valget falt på We Oslo, som sammen med Anniken Fjelberg, fremsto som godt rustet til å levere på dette prosjektet. De viste at de kunne bygge en merkevareplattform, og forstod den forretningsmessige delen av prosjektet, sier Ragnhild Ilje Werenskjold, markedssjef hos Solberg & Hansen.

– Det var utrolig gøy å gyve løs på denne oppgaven. Ikke bare skulle vi finne frem til en logisk navigasjon som tilfredsstiller kundenes behov for informasjon, men premium-produkter innen kaffe og te stiller også høye krav til estetikk og håndverk, så dette har rett og slett vært et drømmeprosjekt for oss, forteller Kristine Lillevik, kreativ leder og partner i We Oslo.

Kaffehus med lang historie

Det er ti år siden Solberg & Hansen gjorde en profiloppdatering sist. Som en av Norges største aktører innen spesialkaffe og te og med en historie som daterer tilbake til 1879, ønsket kaffehuset å tydeliggjøre og forsterke sin posisjon i markedet.

– Det har skjedd vesentlige dreininger i vårt marked, som vi har vært nødt til å ta innover oss. Med det gamle designet så alt veldig likt ut. Det var lite ved formspråket som fortalte historien bak kaffen. I tillegg opplevde vi tøff konkurranse fra uavhengige kaffebarer og brennerier, så vi så et klart behov for å tydeliggjøre og revitalisere posisjonen vår, forklarer Ilje Werenskjold.

– Vi ønsket å løfte frem selskapets historie og kompetanse gjennom å etablere Solberg & Hansen som «The Establishment» innenfor kaffe. Det var viktig for oss at det nye designet formidlet historien, håndverket, kunnskapen og kvaliteten som Solberg & Hansen er så godt kjent for, forklarer Lillevik.

Kunnskapsoverføring og kategorisering

We Oslo hentet inn Anniken Fjelberg som strategisk rådgiver i de innledende fasene. Hun kartla og identifiserte behov hos de ulike målgruppene. Et av funnene var at kundene ønsket økt fokus på kunnskapsoverføring fra den etablerte kaffeleverandøren.

– Vi jobbet oss frem til en kategorisering og et designsystem som sorterte kaffesortimentet inn i ulike varelinjer og kvalitetsnivåer. Et system som i større grad differensierer produktene og hjelper kundene å navigere i et omfattende kaffesortiment. Målet var at det nye pakningssystemet skulle fungere som et godt salgsverktøy og ikke minst få sluttbruker til å ta med seg mer en én kaffepose hjem, utdyper Lillevik.

Glade for nytt designsystem

Solberg & Hansen opererer i hovedsak i B2B-segmentet, hvor de selger kaffe og te til kaffebarer, delikatesseforretninger og restauranter. Mange av kundene selger også forbrukerpakninger over disk. Salgsapparatet i Solberg & Hansen opplever at det nye designet fungerer som et godt salgsverktøy og formidler variantenes egenart på en bedre måte enn før. Sluttforbruker har fått bedre hjelp til å finne frem i hylla og inspireres gjennom designet til å prøve nye og flere varianter når de handler.

– Vi er veldig fornøyde med resultatet. Nå har vi et design vi er trygge på at oser av kvalitet og kunnskap. I tillegg har vi fått et fleksibelt system som lar oss utvikle oss videre. Det er vi glade for, avslutter Ilje Werenskjold.

Involverte byråer

95130 7094d original
We Oslo
K

Kristine Lillevik

Kreativ leder og designer

L

Lucia Cantú

Designer

L

Linn Bakke

Prosjektleder

Gilles & Cecilie Studio Illustrasjoner

Andre involverte

A

Anniken Fjelberg

Strategisk rådgiver