Sommerstengt med Alexander Gjersøe

Vi bruker sommeren til å høre med fagfolk fra alle sider av bordet om hva som gir dem vann på den kreative mølla.

Navn: Alexander Gjersøe

Stilling: Kreatør og partner i SMFB

Heisann Alex! Hva legger du i kreativitet?

– Ordet kreativitet kan fort gi assosiasjoner til å slå seg løs, uten mål og mening, så derfor kan man heller tenke på det som historiefortelling. For en historie er det kraftigste virkemiddelet vi har for å påvirke andre mennesker. Ingenting er bedre egnet for å lage forandring, få noen til å skifte mening eller føle noe annet enn de følte før de hørte historien. Og det vi kaller kreativitet innenfor markedsføring, er i bunn og grunn bare en type historiefortelling, uansett hvordan verden forandrer seg, og om historien kommer i form av en Facebookpost, en reklamefilm, et nyhetsbrev, en ny tjeneste, eller noe annet. Alt dette er små historier, som til sammen over tid, blir til en større historie - som er brandet ditt.

Kan du huske en gang kreativitet har reddet dagen?

– Da jeg var cirka 13 drev vi litt uskyldig hærverk på togstasjonen, da politiet plutselig dukka opp. Vi sprang i alle retninger, og jeg hoppa over et gjerde og inn i en hage. Der plukka jeg opp en rake og begynte å rake plenen for løv. Politiet bare løp rett forbi meg. Det synes jeg fortsatt var ganske godt funnet på.

Hvilken rolle spiller kreativitet i jobben din?

– Siden jeg svarte ganske langt på spørsmål 1, nøyer jeg meg med et kort svar her: hovedrollen.

Hvor kreativ blir sommerferien?

– Jeg blir inspirert av å se film, lese bøker og studere mennesker på charterreise i Hellas, og siden jeg skal gjøre alle disse tre tingene tror jeg ferien fører med seg mye kreativt påfyll.

 

Gi høstsemesteret et faglig løft, Kreativt Forum arrangerer Creativity First 11. september, den viktigste fagdagen innen kreativ kommunikasjon.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.