Hør ny episode av «Arbeidstittel»

Balansen mellom strategi og kreativitet er tematikk når Espen Haugen og Anders Erikson fra Kitchen er gjester i podkaststudioet til Carina og King. Hør andre episode av «Arbeidstittel» her.

90492 10990 original
90493 1632d original
Vinnerbidraget i Brings brief-konkurranse fra Helene Bjarre og Camilla Bøgh.

For to uker siden debuterte podkasten «Arbeidstittel»hos kreativtforum.no, et nytt tilbud til reklame- og kommunikasjonsfolk. Det er det kreative teamet Carina Hegreberg og King B. M. Nguyen som er initiativtagere og programledere, og som gjester i første sending hadde de Markus Ivan Johansson og Simen Braathen fra Brunch. Du kan høre sendingen her.

– Tusen takk for alle gode tilbakemeldinger på første episode. Vi synes det er gøy å endelig ha kommet i gang med dette prosjektet, selv om det til tider er utfordrende og litt skummelt. Det er veldig lærerikt å komme tett på flinke folk og bedømme andres arbeider. Vi gleder oss til flere spennende episoder fremover, forteller Carina og King.

I den nye sendingen får podkastduoen besøk av Espen Haugen og Anders Erikson fra Kitchen, planner-teamet bak boken «Effekt: 10 grunnleggende regler for å lage reklame som virker.»

– I episode 2 snakker vi med Espen og Anders om balansen mellom strategi og kreativitet. Vi spør dem om effekten av «Effekt»-boken og hva en planner gjør. De forteller også om gjennomføringsprinsipper for å oppnå effekt og hvordan dette flyter inn i den kreative prosessen, forteller Carina og King.

Hør episoden her:

Sendingen kan også høres i iTunes og med Spotify.

Delt vinner i Brings brief-konkurranse

I den første utgaven av Brings brief-konkurranse hadde Markus og Simen fra Brunch denne utfordringen til lytterne: «Hvordan kan BRUNCH bruke postkassen som kanal til å skaffe nye kunder? Hvordan kan vi vise at det er gøyere å jobbe med underdogs, fordi vi jobber mye hardere enn de som er tunge og mette fra før? Målgruppe: Norske markedssjefer.»

Brunch sier følgende om vinnerne:

BRUNCH takker for mange spennende bidrag og har landet på en delt førsteplass mellom det nyutdannede teamet Helene Bjarre og Camilla Bøgh, og Torkild Jarnholt fra Morgenstern.

Camilla Antoinette Bøgh (t.v.) og Helene Bjarre delte førsteplassen i Brings brief-konkurranse med Torkild Jarnholt fra Morgenstern.

Torkilds idé var spot on og så gjennomførbar at vi faktisk holder på å lage den nå. Så den får dere se på BRUNCHoslo.no og KF etterhvert.

Helene og Camilla hadde en veldig smart idé med å flippe det kjente «Uadressert reklame, nei takk!»-klistremerket som mange har på postkassene sine, og lage et «Ærlig reklame fra BRUNCH, ja takk». Veldig enkelt og treffer godt på vår filosofi som er at folk hater reklame som skryter og maser, men liker produkter som er ærlige. Og selv om vi aldri hadde turt å snike oss hjem til markedssjefer for å klistre det på postkassene deres, tror vi allikevel formen og budskapet er sterkt nok til at det kunne funket å sende klistremerket til dem også.

Det skal nevnes at et annet team hadde nesten identisk idé, men at vinnerteamet vant på at budskapet og gjennomføringen var mer i tråd med hva vi tror på. Mathias og Hallvard skal dog såvisst ha high-five.

– Veldig kult å kunne prøve seg på en kanal vi ikke har jobbet så mye med tidligere. Nå gleder vi oss til å drikke kaffe av BRUNCH-krus! Noen andre byråer som trenger DMs?, kommenterer Bjarre og Bøgh.

Brings brief-konkurranse episode 2

Brief fra Espen Haugen og Anders Erikson i Kitchen:

Meny: Kast mindre

Bakgrunn: Den største delen av matsvinnet, ca 60%, forgår i hjemmet. MENY ønsker å hjelpe folk til å kaste mindre.

Mål: Vi skal redusere matsvinnet i hjemmet med 20%. Det betyr at vi må hjelpe folk til å kaste vesentlig mindre mat enn de gjør i dag.

Problem: Fordi vi ofte både handler og tilbereder middag når vi er sultne, feilberegner vi stadig mengde. Mange lager for mye og kaster derfor mer enn nødvendig.

Innsikt: Hvis vi minner folk på at det verste som kan skje hvis du lager for lite middag, er at du må spise kveldsmat, kan vi hjelpe med å tilbrede riktig mengde. Vi kan eksempelvis minne folk på at ingen noensinne har kokt for lite pasta.

Kreativ utfordring: «Hjelp folk til å kaste mindre middag.»

Regler: Løsningen må på en eller annen måte inkludere postkassen som en kanal. Alle kan delta. Fritt valg av format. Løsning sendes til carinaogking@gmail.com eller via Facebook-siden Carina og King. Frist: Før midnatt mandag den 17. september. Vinner utropes i neste episode.

«Arbeidstittel» sponses av Bring og produseres av Både Og Radiobyrå, der Stian Letessier er regissør og produsent mens Magnus Solli Andersen kjører lyd.

Enten du ønsker inspirasjon eller bare liker å se gode DM-jobber: Bring har samlet en rekke unike DM-løsninger på sine nettsider.