– Viktig å gi stabilitet og vise lojalitet

I spalten Briefen snakker vi med de som sitter på den andre siden av bordet om aktuelle kampanjer. Denne gangen: Tina Weiby, markedssjef i Coop Mega om den nye kampanjen der de har fått med seg mesterkokken Jimmy Øien til å lage selskapets nye Øya-meny.

Coop Portrett 3003
Tina Weiby er markedssjef i Coop Mega.

Rest-kokken Jimmy Øien slaktet Øyamenyen til Coop Mega i 2019. Dermed utfordret selskapet ham til å gjøre det bedre selv i sin fremdeles ganske så splitter nye kampanje, hvor han også fikk med seg artister fra festivalen. Vi har snakket med markedssjef Tina Weiby i Coop Mega om kampanjen.

Hva ønsket dere å oppnå med kampanjen og hvordan kom idéen om å be kokken Jimmy Øien om å definere den nye Øya-menyen?

– Det er vanskelige tider, men vi vil fortsatt stå lojalt i sponsoratet vi har med Øyafestivalen selv om festivalen ble avlyst. Vi i Coop Mega ønsker jo å levere en inspirerende og god festivalmeny. Så hvorfor ikke utfordre han som ga oss terningkast 2 i 2019? Jimmy er opptatt av bærekraft og står for mange av verdiene Coop har: Omtanke = Lager mat for Kirkens Bymisjon og de som trenger det, gründer av restaurant Rest som leverer en bærekraftig meny.

Hvor sikre kan dere være på at den nye menyen vil falle i smak hos festivaldeltakerne?

– Det har vi stor tro på, men sikker kan man aldri være, vi er ikke en restaurant og det er noen utfordringer med å lage mat på stand. Vi er overbevist om at Jimmy med inspirasjon fra artistene vil klare å sette sammen en inspirerende og bærekraftig festivalmeny. Til et matinteressert publikum.

Hvordan foregikk utvelgelsen av artister som skulle få være med i kampanjen?

– Vi ønsket å bruke artister som enten skulle spilt på festivalen 2020 eller som skal spille nå i år. Artistene representerer det langstrakte landet vårt, og det at vi får lov til å bli med dem hjem gir oss også anledning til å utforske hva ulike regioner i landet vårt byr på av råvarer og «delikatesser». Her samarbeidet vi med EKKO Agency, som med sin erfaring og nærhet til bransjen har de beste forutsetningene for å kunne finne aktuelle artister som også med sitt nedslagsfelt kan bidra til å nå en bred målgruppe.

– På hvilken måte er en kampanje som dette med på å forsterke den overordnede forretningsstrategien til Coop Mega?

– Hele kampanjen er i tråd med Coop Mega sitt kommunikasjonsskonsept og strategi. I Coop Mega er vi opptatt av omtanke. Derfor syns vi det er viktig, i usikre coronatider, å gi stabilitet og vise lojalitet. Vi kan fortsatt fortelle om kvaliteten i norske lokale råvarer, inspirere med matopplevelser og gjennom konseptet vise at vi virkelig bryr oss, og heier på mangfoldet.

Hvordan opplever dere samarbeidet med We Are Live, og hva er dine beste tips for å det beste ut av byråene Coop jobber med?

– Det er både gøy og lærerikt å jobbe tett og ærlig med byråer og folka der. Samtidig syns jeg det er viktig å la byråene få spillerom og frihet til å tenke nytt og være kreative uten detaljstyring. Så vær mest mulig klar på brief, hensikt og målsetning, men fleksibel og åpen som kunde for den kreative løsningen. Jeg er også nøye med å sette våre ulike byråer godt inn i merkevaren Coop Mega, og Coop. I dette prosjektet ble briefen annerledes, da vi sto i et sponsorat med utarbeidede planer for et event, som ble umulig å gjennomføre, på grunn av corona. Så tok We Are Live ballen videre. De var både kreative og helhetlige, på en måte som imponerte meg. De er også kjappe til å forstå en problemstilling og til å sette seg inn i vår merkevare og organisasjon, noe som er til hjelp for meg som opererer i dagligvaremarkedet der det virkelig går unna! Coop Mega henvender seg til den folkelige matentusiasten i supermarkedssegmentet. Vi heier på matmangfold, og ønsker å inspirere til gode smaks- og matopplevelser. Og det gjør vi jo her med forskjellige artister og Jimmy, som bygger opp under vår satsing på økologi, vegetar- og lokalmat.