KF Hjemme hos: DDB Oslo

DDB Oslo er først ute i vår nye og lett henslengte artikkelserie «KF Hjemme hos». Vi besøker forskjellige medlemsbyråer i Kreativt Forum, viser hvordan de har det på kontoret, hvordan de jobber og tenker.

22121 43a03 feature
Jag trivs bäst i öpna landskap, nära Frogner vill jag bo
22122 1ec48 feature
Egen kinosal bør man ha
22123 45ae7 feature
Hunden heter Hampus. Eieren heter Gro Marwold
22124 6967a feature
22125 23fd1 feature
22126 4e4a3 feature
Kong, men King eller Donkey?
22127 61641 feature
22128 991c2 feature
Tenkesokker
22129 c1fc6 feature
Fersking i munter passiar med ringrev Haug
22130 c7e9e feature
22131 9cf2f feature

Vi besøker DDB Oslo idet de nettopp flyttet til nye lokaler i Drammensveien 106. Vi prater med selveste direktøren, Pelle Josephson. Direkte import fra Sverige og tidligere leder av DDB Stockholm. Der var Pelle med på å gjøre det svenske søsterselskapet til et av nabolandets mestvinnende og ikke minst lønnsomme byråer. Er det nå Oslo-kontoret som står for tur?

21935 51f11 original
Direktøren for det hele: Pelle Josephson

KF: Hvorfor valgte dere Drammensveien 106?

– Vi liker ambisjonene de har med huset her. De skal lage et mediehus, og vi har blant annet vår egen kinosal. Her blir det et miljø av mediebyråer og reklamebyråer, og ikke minst har de en jättebra kantine.

KF: Hvem bestemmer innredningen?

– De ansatte får bestemme alt … innenfor budsjettet, så får vi se hvor det lander. Nå har vi lange lister med ting som må gjøres, og en gruppe som jobber med å finne ut hvordan vi gjør det. Vegger må males. Rom skal innredes.

21937 269c5 original
Åpent landskap, effektiv miljø.

KF: Hva er dere mest fornøyd med på nye kontorer?

– Jeg liker tanken på at vi alle sitter sammen. Vi har åpent landskap og ønsker å lage et effektivt miljø. Mindre team skal jobbe sammen. Vi skal jobbe raskere. Vi skal ikke ha mange sekvensielle prosesser, men forsøker å løse problemer ved å sette de rette menneskene sammen, i samme rom. En annen fordel med stedet er at vi har en stor bakgård vi kan jobbe i, og til sommeren antar jeg folk kommer til å bruke den og parkene i området.

«De ansatte får bestemme alt … innenfor budsjettet.»
21936 df77f original

KF: Hva er favorittingen på kontoret?

– Hvis du spør de ansatte tror jeg 90 prosent vil svare fotballspillet. Selv om det har vært litt kontroverser rundt spillet, da Joachim Haug byttet ut det forrige med et old-school bord. Jeg er ikke sikker på om Joachim og Kenneth [Lamond Johansen] har røkt fredspipe over det enda.

KF: Gratulerer med Peugeot. Hva er ambisjonene der?

– Takk. Den pitchen ble en syretest av nye DDB. Vi ble tvunget til å beskrive hvem vi er, og laget et skikkelig gjennomarbeidet tilbud. Ambisjonene er å ta markedsandeler, men vi vet at veien dit ikke bare handler om reklame. Vi la hodet på blokka i den pitchen og endte opp med en samarbeidsform som er bra for både byrået og kunden.

21942 aa23c original
«DDB er tilbake! Jeg sa før vi flyttet hit at vi skal bli topp tre. Det bør man være som DDB-byrå.»

KF: Dere har vært gjennom tykt og tynt med SAS. Hvordan skal dere hjelpe dem videre?

– De har jo gjort veldig mye for å hjelpe seg selv. De delene vi holder på med for SAS, altså inntektene, går jo veldig bra. SAS har flinke folk. De har vet å sette ord på utfordringene sine. Vi har jobbet konsekvent med dem over lang tid. Noe vi er stolte av. Alle kurver peker oppover. Sympatien har snudd. Folket ønsker at SAS skal bestå. Det er forskjeller på SAS og Norwegian, og vår jobb blir å belyse det som er bra med SAS.

KF: Hva med DDB, hvor skal dere nå?

– DDB er tilbake! Jeg sa før vi flyttet hit at vi skal bli topp tre. Det bør man være som DDB-byrå. Vi vil være et byrå som man ser til, og som er med på å utvikle bransjen. Vi vil være en motor som forsøker nye ting og som tør å utfordre. Vi utfordrer blant annet hvordan man jobber med kunder. Den tiden da kunder leverte en brief til byrået, og forventet å bli presentert et mirakel to uker senere, er forbi.

21932 842ad original
Grandonkel Bill Bernbach.
«Den tiden da kunder leverte en brief til byrået, og forventet å bli presentert et mirakel to uker senere, er forbi.»

KF: Hva er ambisjonene for Gullblyanten?

– Vi bør være topp tre der også. Jeg har ingen aning hvordan det går i år, men priser er viktig for oss som er i talentbranjen. Og så er det jo vår bransjes måte å markedsføre seg på.

KF: Måtte det en svenske til for å redde et norskt reklamebyrå?

– Nei, men jeg kjente DDB Oslo godt. DDB Stockholm var en suksesshistorie. På de siste fem-seks årene gikk vi fra 30 personer til 160. Vi har vunnet mest priser av alle byråene i Sverige og har blitt en maktfaktor sammen med Forsman & Bodenfors. Det vi var tidlig ute med i Sverige var fokus på det digitale, det kreative og på salg. Det viderefører vi her i Norge.

21938 80c11 original

KF: Dere har fått inn nye medarbeidere fra nedlagte Dist. Hva vil det gjøre med DDB Oslo?

– Jättemycket! Det er et naturlig steg for oss. Vi har jobbet kjempehardt de siste årene, for å komme tilbake. Mange har gjort en kjempeinnsats på veien. Nå fyller vi på med enda mer talent. DDB har en ansettelsesfilosofi: «Nice and talented». Alle som er her nå har store hjerter og mye vilje. Vi er klare for å vise oss frem.

22062 8f193 original

Om fotografen Line Slotnæs

Alle bildene i saken er tatt av Line Slotnæs. Hun har tidligere jobbet foran og bak kamera, både med foto og med film. Fotografering har alltid vært en stor interesse, og nå tar hun skrittet videre og satser på en aldri så liten karriere.