Byråer bryter med Gullblyanten

Sent tirsdag kveld bekreftet fire markante reklamebyråer at de er enige om å starte en ny konkurranse – Super Gullblyanten.

Super
Fra den siste «live» Gullblyanten, en uke før nedstengingen i mars 2020. Foto: Tor Lie

Det var i en pressemelding lansert på byråenes egne nettsider at nyheten om Super Gullblyanten ble offentliggjort.

– Ved å samle landets ledende byråer og kreatører i en egen konkurranse, vil Super Gullblyanten åpne et nytt kapittel i norsk reklamehistorie, sier Øyvind Waage, Per Høj-partner og kreativ leder.

Det er de fire reklamebyråene TRY, POL, Morgenstern og Per Høj som står bak konkurransen, som ifølge pressemeldingen skal sikre forutsigbarhet og bedre premiering for de involverte byråene. I tillegg til de fire byråene vil det hvert år inviteres et tilfeldig byrå som får delta i Super Gullblyanten.

Try-konsernets mektige leder, Kjetil Try, har ved tidligere anledninger snakket varmt om en egen konkurranse for de beste byråene. Han ryktes nå å være en sentral drivkraft bak den nye konkurransen.

– Vi gjør dette for å redde norsk reklamebransje, konkluderer Try i pressemeldingen.

Sterke reaksjoner

Opplysningene om den nye konkurransen har sendt sjokkbølger gjennom norsk reklame- og mediebransje. Toppsjef i byrånettverket The North Alliance, Thomas Høgebøl, uttaler i en twittermelding at han tar avstand fra den nye konkurransen, samtidig som han uttrykker skuffelse over å ikke være blant de fire involverte byråene.

Haakon Dahl
i Kitchen ber utbryterbyråene tenke seg godt om, mens daglig leder i Atyp, Hågen Pettersen, går så langt som å kalle det hele et svik mot norsk reklamebransjes lange og stolte historie.

Bransjeorganisasjonene KF og ANFO har allerede satt sine jurister til å se på aktuelle sanksjoner mot utbryterbyråene. Utestengelse fra den ordinære Gullblyanten virker helt åpenbart, men også eksklusjon fra konkurranser som Gullkorn, Gullmikken og Max Marketing Mix er av tiltakene som vurderes.

– Vi ser nå på alle muligheter, bekrefter daglig leder i Kreativt Forum, Benedikte Løvdal.

FOLKE Tx
Utenfor Trys lokaler i Øvre Slottsgate ble de ansatte i dag tidlig møtt av rasende forbrukere.

Folk tar til gatene

Også mennesker utenfor reklamebransjen har mottatt nyheten om Super Gullblyanten med sjokk og vantro.

Utenfor Trys lokaler i Øvre Slottsgate ble de ansatte i dag tidlig møtt av rasende forbrukere som fordømte den nye konkurransen. Folkemengden forsøkte stoppe Try-ansatte på vei til jobb med rop som «Reklame for alle», «Penger ødelegger bransjen», «Priser har ingen pris» og lignende overraskende velklingende slagord.

Også ansatte fra Schjærven Reklamebyrå deltok i markeringen med budskapene «Salg kan kjøpes!» og «Ansett meg!».

Saken oppdateres.

Om KF Pluss

KF Pluss er som KF, bare med litt ekstra humor. Redaksjonen er uavhengig og arbeider døgnet rundt med å nesten fortelle deg sannheten.