Spennende tanker fra UiO

Universitetet i Oslo gjennomførte nylig en omfattende konkurranse der de inviterte 20 byråer til å kjempe om utdanningsinstitusjonens reklamekonto, før de valgte å samarbeide med POL. Denne prosessen anses som så vellykket fra UiOs side at de ønsker å teste samme fremgangsmåte også i andre deler av driften.

KF pluss sak
Prøvedirektør Helle Halle Bergh i UiO, her foran et knippe andre prøvedirektører.

Prøvedirektør Helle Halle Bergh forklarer.

– Ved et så enkelt grep som å lokke med vår egen reklamekonto, maktet vi faktisk å få hele 20 profesjonelle byråer til å kjempe om vår gunst – midt i en pandemi. Slå den! Plutselig kan vi dermed velge og vrake blant løsninger fra 20 ulike miljøer – uten å ha betalt en eneste krone.

– Denne tanken ønsker vi nå å forsøke i kjernevirksomheten vår. Fra oppstart av læreåret 21/22 vil vi ta opp hele 20 klasser til studiet «Informatikk: språkteknologi». Når avsluttende bachelor nærmer seg våren 2024, vil vi ta et endelig valg rundt hvilken klasse som får gå opp til eksamen. Dette garanterer Universitetet gode resultater for den klassen vi til slutt velger å satse på.

«Hadde byråene bare tenkt litt mer på oss, så hadde de droppet alt dette snakket om seg selv og hoppet rett til de gratis løsningene.»

Helle Halle Bergh

Men tilbake til byråkonkurransen, Halle Bergh. Er det ikke i en moralsk gråsone å involvere 20 byråer til en såpass omfattende konkurranse midt i en krevende pandemi?

– Vel, nå synes jeg du snur problemstillingen på hodet. Her har vi sittet i Teamsmøte etter Teamsmøte og kjedet oss gjennom byråer og personer vi uansett aldri skal ha noe med å gjøre. Kan du tenke deg hvor snork det er? Hadde byråene bare tenkt litt mer på oss, så hadde de droppet alt dette snakket om seg selv og hoppet rett til de gratis løsningene. Det er jo disse vi er interesserte i!

Så at 20 byråer har lagt ned timer til en verdi av 3-400 000 kroner hver, uten å få betalt, er ikke noe som bekymrer deg nevneverdig?

– Nei, tvert imot. Jeg tenker at vi har skapt en fin anledning for reklamebyråene til å få en oversikt over hva som kan krype og gå i egen bransje, avslutter Helle Halle Bergh, som er en av 20 nyansatte prøvedirektører ved Universitet i Oslo.

Om KF Pluss

KF Pluss er som KF, bare med litt ekstra humor. Redaksjonen er uavhengig og arbeider døgnet rundt med å nesten fortelle deg sannheten.