Tea Time ga høy ROI i heimen

Med Kudos-spalten oppfordrer vi bransjefolket til å feire sine favorittjobber. Denne gangen er det tekstforfatter Simen Braathens tur.

38876 e381e original
Tea Time: Vinnerkampanje i Reklame for Alvor 2010. Av Dinamo for Antirasistisk Senter

Like etter Westerdals begynte han å jobbe hos Crispin Porter + Bogusky i Colorado og i de siste årene har han vært med på å starte opp New York-kontoret til Leo Burnett. I sommer debuterte han også som dokumentarist med fotoutstillingen Viking Rappers og filmen Máze Represent! i New York, som blant annet ble anbefalt av Huffington Post og dekket av BBC World News. Nå jobber han som tekstforfatter i Try.

KF: Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i.

Tea Time. Det er liten tvil om at det har grodd seg til litt ugreie mellom muslimer og ikke-muslimer i det siste. For å rydde opp i det, tror jeg vi trenger å få høre flere gode historier om hverandre. Det bidro Tea Time stort til. Jeg ble faktisk kjent med kjæresten min, som er muslim, over en kopp te, så det var i hvert fall høy ROI her i heimen. Nå er det ikke nødvendigvis sånn at reklame må redde verden for å være god, men jeg blir veldig glad hver gang noen dytter den litt i riktig retning.

KF: Nevn et inspirerende internasjonalt eller utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Honda – The Impossible Dream. Jeg jobber ofte med ting som kanskje går litt på kryss og tvers av hva man oppfatter som reklame, men noen ganger er det er digg å bare se en skikkelig pompøs hyllest av et produkt. Casting, lyddesign og ikke minst tvisten på slutten utløser ca. seks gåsehudutbrudd hver gang jeg ser den. Viva la innovasjon!


KF: Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

Kristoffer Borgli. Vet ikke så mye om han annet enn at han har laget tidenes kuleste musikkvideo/dokumentar for Todd Terje. Og at han har en fantastisk evne til å male klisjefrie bilder av hverdagslige ting. Om jeg ikke tar helt feil var han også med å lage Tekon Bekon for NRK, som var et rart og friskt pust i Norsk humor TV. En regissør jeg har stor tro på og som det hadde vært gøy å jobbe med. Derfor kan det jo være greit å få høre litt om hva han liker.

Tea Time: Vinnerkampanje i Reklame for Alvor 2010. Av Dinamo for Antirasistisk Senter