En personlig reklamefilm

Livet er forgjengelig, og kanskje særlig i vår lille flik av verden, hvor prima håndverk går i glemmeboka så snart kampanjeperioden er over. Med Kudos-spalten feirer vi jobbene som fortjener å hentes fram påny. Denne gang er det Kristoffer Borglis tur.

38979 84798 original
38981 e7c0c original
38982 401c6 original
38983 3bf71 original
38984 b30c5 original
38985 5fac6 original
38986 34352 original

Kristoffer Borgli

er opprinnelig sarping, nå regissør bosatt i Oslo, som via diverse selskaper jobber med reklamefilm både ute og hjemme. Han har skrevet og regissert adskillige kortfilmer og musikkvideoer, deriblant den bejublede musikkvideoen «Inspector Norse» og den beslektede kortfilmen «Whateverest». Han vant Spelemannprisen for beste musikkvideo for Donkeboys «Ambitions» i 2009.

KF: Fortell om en norskprodusert jobb du liker.

– For det filmatiske og kunstneriske synes jeg Martin de Thurahs Sparebank 1-film er en av de sterkere norskproduserte reklamefilmene på en stund. Gøy at regissøren får utfolde seg såpass, og gøy at Mohini Geisweiller spiller «hovedrollen» selv om ingen vet hvem hun er. Føler at den er veldig personlig for de Thurah, det er fint å se når reklamefilm blir farget tydelig av regissøren. En film ingen andre kunne gjort.

– Jeg lo også godt av The Pre-internet Shoe av SMFB, som er en kampanje hvor all æren går til reklamebyrået og ideen. Det var kudos til to, er det lov?

KF: Siden det er deg, så. Nevn et inspirerende internasjonalt eller utenlandskt arbeid.

Jeg synes samarbeidet mellom Erwin Wurm og The Standard hotel i New York er interessant. Som regissør synes jeg det er spennende å se hvordan man kan skape noe annerledes og kunstnerisk i de kommersielle kanalene, siden det er et sted fylt med regler og «voksne mennesker». I et galleri finnes det ikke noen grenser, men i reklame finnes det mange. Å tøye grensene litt i reklame føles dermed mer rebelsk enn «å lage dildoer for barn». Derfor synes jeg det var interessant å se Erwin Wurms bilder som reklamekampanje for The Standard, og hvor mye større effekt de har i reklame enn på galleriet.

KF: Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

Bendik Kaltenborn. Fordi alt han gjør er vanvittig fint, og han gjør da noe reklamebasert i ny og ne?