Stadig flere gullkorn

Hva er det som gjør en reklamefilm ekstra god? Regissør Shaun Higton presenterer sine favoritter, før han sender stafettpinnen videre tilbake til byråverdenen.

54572 28319 original
Hva er det verste som kan skje? av TRY/Apt for Hafslund

Shaun Higton i aksjon.

Shaun Higton

har jobbet som regissør i 10 år. Foruten å jobbe mye i utlandet er han representert i Norge av Kandidat.

– Takk til Nic og Sune for staffettpinnen (rett i bakhodet). Man skulle tro at det ville bli færre og færre gode norske reklamer å velge mellom til denne spalten, men det er stadig flere gullkorn å velge blant.

Fortell om en norsk produsert jobb du er glad i.

– Heldigvis er en av mine norske favoritter ikke blitt dratt frem enda, og det er: «Hva er det verste som kan skje?» av TRY/Apt for Hafslund. Når man snakker om reklamfilm så er det helt klart at ideen er kongen og alt annet kommer i annen rekke. Men jeg synes uansett at det er interessant å trekke frem hvordan ideen er presentert og fortalt; det er jo tross alt det vi regissører skal være gode på. Hafslund-filmen er en av mine favoritter både fordi ideen er morsom, leken og god, men også på grunn av måten Martin Werner velger å fortelle den. Filmspråket er rytmisk og har en «en ting leder til en annen»-type klipp, som etteraper hvordan den samme historien kunne ha vært fortalt muntlig.

Nevn et inspirerende internasjonalt eller utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Heineken-reklamen med Brad Pitt stikker seg ut som en jobb jeg gjerne skulle likt å ha laget selv. Jeg liker denne filmen av alle de gale grunnene, selvsagt. Hvilken regissør hadde ikke likt å lage en ølreklame med ubegrenset budsjett og en superstjerne som ser ut som om han kjeder seg hele tiden? Men merkelig nok liker jeg denne reklamen mest på grunn av den visuelle fortellerstilen, effektive klippen og den nonchalante attityden. Det er de små, nesten umerkelige kamerabevegelsene og konsise øyeblikkene jeg digger. Favorittøyeblikket mitt er uforklarerlig nok det korte, mekaniske «tiltet» opp i det Brad Pitt løfter en six pack ut av kjøleskapet i butikken … I'm a nerd.


– Denne er morsom og litt trist. Man føler med fyren, men ikke nok til å ikke le av han.


– Selv om man aldri ser guttungen er jeg likevel imponert over castingen i denne reklamen. Det kan ikke være lett å finne en så ung gutt med så tydelig og velspilt kroppsspråk. Samtidig syns jeg historien har en fin blanding av humor og emosjon.


– Og til slutt syns jeg denne filmen gir en nøktern og god innføring i hvordan man lager bra reklamefilm.


Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jeg ønsker å kaste kudosen videre til SMFB-gutta Thomas Askim og Eirik Stensrud. De gutta er veldig flinke, og det er interessant å høre om hva de som har ideene synes er bra.

Hva er det verste som kan skje? av TRY/Apt for Hafslund