Kudos fra Sverige

Artikkelserien som farer med ros og smiger har tatt turen til Sverige og Gustav Martner, arbeidende styreformann i CP+B.

69319 8834f original
Språkappen Lingio gjør det morsommere og enklere å lære seg et nytt språk.
69322 3a429 original
69325 c6571 original
69328 dc6e5 original
69331 ee740 original

Kald kudos fra Gustav Martner.

Kudos er tilbake fra julefeiren, men er fremdeles i Sverige. Sist snakket vi med Sveinung Skaalnes hos Hyper Island. Han har sendt stafettpinnen videre til Gustav Martner, en av grunnleggerne av webbyrået Daddy, som ble kjøpt opp i 2009 av ingen ringere enn Crispin Porter + Bogusky, skiftet navn til CP+B og og ble det amerikanske byråets forlengede arm i Skandinavia. Han har siden vært i ledelsen av byrået (både som Managing og Creative Director) sammen med Jonas Hedebeck. Martner har også vært ordfører i Komm! (tidligere Sveriges Reklamförbund), og er i dag løsere tilknyttet CP+B som arbeidende styreformann, samtidig som hans samfunnsengasjement har ført til at han stadig har hengitt mer av sin tid til prosjekter som eksempelvis refugeephones.com og idédatabasen 72 Hours For Peace.


Fortell om en svenskprodusert jobb du er glad i (siden du jobber i Sverige blir det rart å spørre om en norsk reklamejobb).

– Via mitt jobb med Refugeephones har jag lärt känna Yashar Moradbakhti som skapat språkappen Lingio. Yashar och hans team var mycket snabba på att göra versioner av sin app för att nyanlända flyktingar ska lära sig svenska, men appen är ju precis lika bra för t ex svenskar som vill lära sig franska. Många språkappar är rätt trista, men Lingio använder sig av små korta roliga filmklipp och internetmemes för att förstärka minnesbilden av nya uttryck och det gör inlärningen mycket roligare än andra appar.

Nevn et inspirerende internasjonalt eller utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Jag snubblade även nyligen över en podd som heter «Strangers» och blev starkt berörd av ärligheten och sårbarheten i berättandet. Strangers ger en möjlighet att spegla sig i andra människors sårbarhet, och i de bästa stunderna känner man en slags global samhörighet med alla dessa människor på jorden. I slutändan verkar alla känns ungefär samma längtan, sorg och glädje fast klädd i olika masker.


Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jag tänker att stafettpinnen kanske kan får vara kvar i Sverige om det är okej? Min vän Christina Knight, , Creative Director hos UKnight är en av reklambranschens mest rutinerade kreatörer, men har över tid ägnat sig mer och mer att titta på branschen med ett kritiskt perspektiv, och därför tycker jag det känns spännande att höra vad hon ser ser som intressant just nu.