– En floke som driver oss til vanvidd

Bærekraftsutfordringene i tekstilbransjen går som en rød tråd gjennom svarene i denne ukens Kudos-spalte, som er fra Mads Bruun Høyer i design- og innovasjonsstudioet ÆRA.

74026 b7870 original
H&M World Recycle Week featuring M.I.A.

Mads Bruun Høy, partner og gründer av design- og innovasjonsstudioet ÆRA.

Mads Bruun Høy

er partner i og gründer av design- og innovasjonsstudioet ÆRA. Han er også initiativtaker til TRIPPEL, et innovasjonsprogram for grønn vekst. De siste 10 årene har han dedikert all sin tid til å hjelpe store merkevarer i Skandinavia med å vokse og lykkes med sine innovasjonsprosjekter. På kundelisten står kjente merkenavn som Varner, Ruter, Orkla, TINE, Nortura, Hansa, Hafslund, Telenor, m.fl. Han har en bakgrunn fra både businessskole og psykologistudier, noe som er god kombinasjon når man skal få store organisasjoner til å innovere for sine kunder og samtidig snu seg raskere.

– Takk for pinnen, Mai Bente Paulsen! Takk og pris for at det finnes så bra og flinke folk som deg som hjelper til med å fortelle verden om alle de gode prosjektene der ute.

– For dem er det mange av, men problemet er ofte at de forblir hemmelige og introverte. Det nytter jo ikke å stå ute i skauen å og rope at du skal redde naturen. Du må faktisk inn til byen og treffe folk der de er. Jeg elsker jobben du gjorde både med flyktningsmykkene og ikke minst Avis og «Sunday Rides». Kudos!

– I det siste har vi i ÆRA samarbeidet med Scandinavian Design Group på et prosjekt vi kaller TRIPPEL. Navnet peker på det vi mener er avgjørende for å skape positiv endring for en tilsynelatende skakkjørt klode. Vi må heretter levere på ikke bare én, men tre bunnlinjer, skal vi skape en framtid bedre enn vår fortid. Vi må gjøre det bærekraftig for kloden, mer lønnsomt for bedriftene og mer meningsfullt og relevant for kundene. Klarer vi det, skaper vi en neste praksis som får oss til å lure på hvorfor vi ikke gjorde dette tidligere.

– Denne sesongen av TRIPPEL jobber med bærekraftsutfordringene i tekstilbransjen. En bransje som står for mye utslipp og et stort forbruk av vann og råvarer i produksjonen, en grotesk overproduksjon av produkter, mange kjemikalier og ikke-nedbrytbare materialer og ikke minst en kommunikasjon som stimulerer til et stadig økende forbruk. Med andre ord en floke som driver oss til vanvidd. Hvis man velger å se på det som et problem, da.

– Vi, for å bruke en utslitt floskel, ser på det som en mulighet til å skape andre forretningsmodeller, et annet motebilde og ikke minst et annet design. Vi er godt i gang med å skape nye forretningskonsepter som redder verden og tjener gode penger samtidig.

Vi har gjort det før (sesong 1 av TRIPPEL var i matbransjen) og vi er nå i gang med å gjøre det igjen. Sammen med Helly Hansen, Filippa K, Varnergruppen, Moods of Norway, Svanemerket, Fretex, Sølv og Just Fashion, for å nevne noen av deltagerne i årets TRIPPEL. Les mer på trippel.sdg.no om du vil vite mer.

Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i.

– Da får du et svensk-norsk svar. Først vil jeg trekke fram Forsman & Bodenfors’ jobb for H&M og World Recycling Week. De lagde en superkul musikkvideo med M.I.A (hun skrev en egen låt til kampanjen, som du også kan se i mediespillervinduet).

– Men den beste filmen var denne som de gjorde sammen med regissør Bela Borsodi hvor de viser klærs livsyklus og hvordan sirkulær økonomi er en del av løsningen på bærekraftsutfordringen i tekstilbransjen. Avrundet med en snerten bevisstgjøring av merkevaren.


– Jeg har også sansen for klesmerket SØLVs eksperimentering med en pre-sale forretningsmodel. Hvor man altså «selger skinnet før bjørnen er skutt». Noe som faktisk snur opp ned på den etablerte sannheten om at man må lage det før man kan selge det: http://www.solv-studioet.com.

– Jeg vil også trekke fram engasjementet til Filippa K i den svenske instagramkampanjen #Sharewear. En bred allianse i svensk moteindustri bak et strålende initiativ for å forlenge levetiden på tekstiler og bygge en historie inn plaggene og ikke minst tilrettelegge for delingsøkonomi.

Nevn et inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Patagonias «Don’t Buy This Jacket»-kampanje fra New York Times i forbindelse med Black Friday, som faktisk økte omsetningen deres med 20 prosent gjennom å fortelle folk at de må velge mer bærekraftige og høykvalitetsprodukter som har en lengre levetid og varighet.

– En annen jobb jeg gjerne skulle ha gjort er konseptutviklingen bak selskapet Thred Up, som nylig fikk inn over 50 millioner dollar i funding via Goldman Sachs. Dette er en ny måte å tenke second hand og vintage på nett, gjennom å få folk til å velge ut sine beste klesplagg som de sender inn i en ferdigfrankert returpose de kaller Clean out Kit, hvorpå Thred Up betaler pant til kunden basert på hva de tror er re-sale verdi. Ganske fiffig system, med nettbutikk, mobilapp, ny forretningsmodell og ikke minst positiv kommunikasjon for å få brukere til å ta grønnere valg. Dessuten har de fine filmer som forteller enkelt om tjenesten. Og de har klart å gjøre folks fashionforbruk til en positiv greie. En ny ting inn = en gammel ting ut.


– Siste caset som er vilt inspirerende er G-Stars samarbeid med Pharrel Williams, «Raw for the Ocean». Det er et stort problem med all den plasten som kastes i havene våre og ikke brytes ned. Dette kan man bli deprimert av eller man kan se på det som en mulighet til å bygge ansvarlighet og bærekraft inn i fashion. Det har de gjort med «Raw for the Ocean». De samler inn plast fra havene, kverner det opp og vever det inn i jeansbomull, til nye produkter. Co-designet av Pharrel og hans Bionic Yarn-team. Dessuten en heltstøpt kampanje med highfashion events i New York for fokusere på en av vår tids store miljøutfordringer.

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

Johan Høgåsen Hallesby, CMO i Oslo bysykkel, en aktuell type som ruller ut en ny digitaltjeneste på bysykkel i disse dager! Dette er en fyr med bakgrunn fra både tech startups og designmiljøer, alltid med mange jern i ilden.



H&M World Recycle Week featuring M.I.A.