– Humor er seriøst vanskelig

Martine Skjekkeland jobber som kreatør i Naug & Venner. Hun byr på lettbeint reklame på en tung mandag.

86814 26187 original
Av Kitchen for Europride 2005. Jobben vant en bronseløve i Cannes 2006.

Kreatør hos Naug & Venner: Martine Skjekkeland.

Jeg er Martine Skjekkeland. 25 år. Art Director/ Kreatør/Potet. Jobber i team med Kariann Langeland. Har vært en god venn hos Naug i litt over to år, siden jeg var ferdig på Norges kreative fagskole.

– Først må jeg takke Glenn for pinnen, og siden han nevnte den andre pinnen; B-pinen, skal han få den i posten, selvom han allerede har fått både pinnen og pinen.

– Ettersom det nylig har vært kudos rundt bank og produkt-i-produkt kunne jeg jo kudosert produkter-i-bank, men litt lett humor på en tung mandag er mye morsommere. Dog er humor seriøst vanskelig, for la meg fortelle dere noe, vi mennesker er jammen forskjellige.

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i.

Denne lille artige punchen som er laget av Kitchen for Europride, stammer fra en gang da jeg fortsatt gikk på barneskolen (2005), og sosiale medier var liksom ikke blitt en greie ennå. Men så var det tydeligvis poppis og laste ned reklamefilmer for så å sende de til hele mailinglista, og med typ en halv mill nedlastninger den første uken fikk moroklumpen allikevel et liv (no pun intended). Den ble bannlyst av arrangøren for visstnok å oppmuntre til ubeskyttet samleie, men til tross – lættis! [Du kan også se filmen i mediaspilleren]

– Også må vi aldri glemme postkassene. Ei heller promotering av eget byrå! Oppstarterne i gamle Shnel & Melnychuck/SMFB ønsket å komme i kontakt med potensielle kunder. Til Norsk Returkartong mekket de en DM ved at de klusset litt på et visittkort, en konvolutt og et salgsark de hadde mottatt fra noen andre, fylte inn sine egne opplysninger og sendte det. [Denne jobben vant gull i kategorien DM, Gullblyanten 2004]

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Hardt å døpe seg selv til verdens verste hotell, men sannheten er at et hotell har aldri invitert meg bedre. De har holdt det gående med konseptet i typ to ti-år, og det kan jo ikke bli så mye verre.

«The worst hotel in the world/Hans Brinker Budget Hotel» av KesselsKramer Amsterdam.



– Og kanskje ikke tidenes mest banebrytende, men nå som det snart er Halloween kan ting gjøres ganske forbanna enkelt!

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

Mari Krokan – denne går til deg, min gamle venn. Hun jobber i Empefire og er både fønni og flink.

Av Kitchen for Europride 2005. Jobben vant en bronseløve i Cannes 2006.