– Et hjerte av ROI

I denne ukas Kudos slår kreatørene Anders M. Holm og Sebastian Prestø i Morgenstern et slag for storslagenhet.

91359 8fb39 original
Operation Santa, for USPS.

I Morgenstern: Anders M. Holm og Sebastian PrestøEtter seks år i TRY/Apt var Anders M. Holm og Sebastian Prestø med og starte Morgenstern høsten 2016.

– Aller først: Ordentlig koselig å få pinnen av Janne. At Norges beste tekstforfatter går så langt som å si at vi sjelden surrer. Det blir ikke så mye større enn det!

– Vi tenkte å bruke pinnen til slå et slag for storslagenhet. I all viraken rundt 6 sekunders bumper-ads og billige some-filmer synes vi de store tingene fortjener litt skryt. Det er jo faktisk sånn at noen ting må være ganske voldsomt for å bli noe særlig kult.

– Store idéer har det med å krympe litt etter litt. Realiteter, budsjetter, tvil og tidsfrister spiser sakte bort det som er av grandness. Til slutt sitter du der og tenker: Faen. Det var jo ikke sånn dette skulle bli.

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

Operation Santa (jobben ligger i mediespilleren)
– Hvis ikke du får tårer i øynene av denne har du et hjerte av ROI. Et logistisk mareritt av en kampanje, og sikkert 100 gode grunner til å skalere det ned underveis. Men posten skal frem! Heldigvis.

Exclusive the rainbow
– Det er sikkert mange som har hatt denne ideen før. «Hva om vi gjør hele kampanjen for bare én person!» Vi har også det, men aldri fått det til. Skittels viser hvordan det skal gjøres. Og at det faktisk må gjøres ganske så ordentlig hvis det skal være noe vits i det hele tatt.

Prescribed to death
– En annen storvinner, som virkelig trenger å være stor for å bli en vinner. Dette er kanskje ikke det råeste vi har sett, men nå har vi jo tross alt bestemt oss for å hedre størrelse. Og den er jo slettes ikke halvdum!

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i.

– Vi liker veldig godt STOPPTOBER, Per Højs siste kampanje for røykeslutt. God innsikt, nydelig casting, og morsomt tatt ut. Per og gjengen er gode på å lage integrerte kampanjer. Imponerende!

Hvem vil dere gi pinnen videre til, og hvorfor?

– Vi sender pinnen videre til en kar vi nylig har blitt bedre kjent med, nemlig den hjemvendte AD-en med det fransk-klingende etternavnet, André Gidoin. Vi kaller ham bare «Gidonken» her på kontoret, og han er rett og slett en grisegod AD. Klassikeren «Beauty of a second» er nok et eksempel på at stortromma er en viktig tromme. Fortell om noen jobber du liker da, gamle Gidonk!

Operation Santa, for USPS.