Sápmi goes pro

Kudos-stafettpinnen er i Finnmark, nærmere bestemt hos designbyrået Árvu, som betyr verdi på samisk. – Å skape er en del av vårt samiske DNA, forteller de to byrågründerne Karine Kimo Pedersen og Marie Louise Somby.

92940 6cbf3 original
Visit Nordkyn. Identitet utviklet av Neue.
92941 35150 original
92942 3d33a original

Fra venstre: Karine Kimo Pedersen og Marie Louise Somby.Árvu – verdi på samisk, er et designbyrå i Finnmark etablert av grafisk designer Karine Kimo Pedersen og fotograf Marie Louise Somby.

– Å skape er en del av vårt samiske DNA og vi ønsker at vår kompetanse skal klare å øke verdien til nordnorske og samiske bedrifter, forteller de to.

Karine og Marie er begge oppvokst, bor og jobber i et landsdel der natur er en stor og viktig del. Begge har alltid hatt et sterkt forhold til sin identitet. Bevisst eller ubevisst preger dette hverdagen og det profesjonelle yrket i aller høyeste grad.

– For å starte med deg Anna-Lisa, er dette metoden å lære oss mer om bransjen? Kaste oss inn i dette liksom med en gang? Hjelp! Takk for pinne, liksom! Vi blir jo livredde! Men sånn ellers, vi digger at du har sagt ja til å være vår mentor, vi ser veldig opp til deg og ditt filosofiske perspektiv på ting vi ikke engang har tenkt å tenke på. Ditt pågangsmot for tospråklighet og flerkulturell identitet gjør oss sterkere i oss selv i businesslivet.

– Vi har alltid vært fascinert av landskapet i nord, det er her the real deal av ekte råskaphet innenfor reiseliv, mat og kultur eksisterer. Vi har veldig sansen for der vi ser at naturen har en rolle fra begynnelse til slutt i et arbeid. Vi har derfor tenkt at arbeid med natur og identitet som bakteppe skal få være en rød tråd over hele linja! Alle disse har en fellesnevner som har en autensititet over seg, og det er vår vakre natur, språk og kultur. Vår identitet. Hva, hvem og hvor ville vi vært uten det? Bli med i en liten del av vår inspirasjonsreise som består av en god dose med nord og Sápmi. Vi starter med Visit Nordkyn, hvor naturen lager logoen på nytt hver dag.

– Et relativt gammelt prosjekt gjort av Neue. Husker vi la merke til den i vår gryende karrierer som førsteårs student. At det gikk an å lage noe så kult basert på den elleville naturen ute på Nordkynhalvøya (så langt nord du kommer i Europa). «Der naturen rår», som identiteten heter.

– Neue har forklart identiteten slik:

«On Nordkyn, at the far north of Norway, everything exists at the mercy of the elements. Even it's visual identity.»

Brad Flowers fra Forbes kommenterte det slik:

«It is part logo, part useful information, part art. It is the intersection of design and technology.»

– Ideen er rett og slett at den dynamiske logoen endrer seg basert på vind og temperatur fra meterologiske data, på samme måte som området endrer seg på grunn av været. Vanvittig kul idé som vi har lyst å stjele til annenhvert prosjekt vi styrer med! (Lover å ikke gjøre det)

Se hele prosjektet her, og bilder i mediespilleren.

Samisk design fra søringan

– Vi samer er alltid temmelig skeptisk når et søring-byrå (sorry) skal utvikle en samisk merkevare. Dette prosjektet fra Strømme Throndsen Design er virkelig et unntak, og en høydare fra Oslo.

Pakningsdesign av Strømme Throndsen Design.

– Her har de lykkes med å hente fram det ursamiske OG samtidig klart å få det inn i en moderne form, uten å skrelle vekk det som gjør det til samisk. Dette har de gjort ved hjelp av samisk språk som en stor del av designet, samiske illustrasjoner og en nydelig håndtegnet logo. Vi elsker alt ved dette, rett og slett. Og nesten en enda større kudos til oppdragsgiver Min Boazu fra Karasjok som har tort å ta den helt ut!

– Vi er jo opptatt av å vise fram at vi er litt hardhauser her oppe, med både drøyt språk, drøy humor og generelt litt drøye greier overalt. Går det an å få dette kombinert med lekkert design? Det trodde ikke vi. Men så kom Tank Tromsø og bare fiksa det som ingenting. «Fytti fan for fine flatbrød fra Finnmark» står det på den nesten beskjedne eska med måser og gråpapir. For en herlig og overraskende detalj!

From Lofoten weed love

– Forde om vi elsker alt fra ByNorth, så er denne kanskje favoritten. Lofoten seaweed har fått identitet og emballasje fra gjengen i Bodø, og det er knallbra. «From Lofoten weed love». Bare det selger det jo rett inn til sjela.

Urgammelt fjell og nyskapende arkitektur

– Gammel bedrift løftet opp til nye høyder altså! Alta Skifer fikk for ikke så lenge siden ny identitet av Neue, og det er så fresht og gjennomført at vi blir misunnelig. Dette prosjektet viser at man kan ta tak i noe så enkelt som skiferstein og bruke dette så til de grader 100 prosent i den visuelle profilen.

– Akkurat i dette prosjektet vil vi spesielt løfte frem tekstproduksjonen. Kan vi få navnet på denne personen som har skrevet de nydelige brand-tekstene til nettsiden? Det er så poetisk og treffende! Vi trodde ikke at vi brydde oss så mye om stein egentlig, men hør på dette: «Altaskifer er urgammelt fjell og nyskapende arkitektur. Strandpromenader og frosne fasader. Tyngde og tekstur. Råskap og skjønnhet.» og den herlige «Barneføtter på varme heller. Bestemors. Mammas. Dine. Altaskifer er uslitelig og uforanderlig».

– Vi får umiddlelbart lyst på skiferstein i hagen som våre oldebarn kan gå på litt senere her i livet. Vi viser fram denne nettsiden til kunder hver gang vi skal poengtere at en tekstforfatter kan gjøre så sinnsykt mye for en identitet og en nettside.


Mun ain ealan

– Alle vet vel hvem Ella Marie Hætta Isaksen er nå? Stjernekamp? Powerdame fra nord med verdens kuleste band? Hvis ikke, så kan du jo høre litt på f.eks P3 de neste dagene. Om du plutselig hører tung tradisjonell joik som sniker seg inn imellom Ariana Grande, Kygo og alle andre vi har hørt nok på nå, så er det Ella M med det samiske powerbandet Isák som er på vei til å bli Finnmarks store stolthet innenfor samisk kultur og musikk.

– Vi har lyst å trekke frem designet de har brukt på sitt nye album, rett og slett! Her har de gjort et aktivt valg om å synge på samisk, og la lytterne lære seg samisk samtidig, via det grafiske uttrykket de serverer på instagram. Alt satt sammen med en herlig annerledes logo og litt utradisjonelle farger. Og kjempepluss for foto med en vri.

– Internasjonale arbeid som har inspirert oss er blant annet denne fantastisk fine og informative historien om hvordan leve av det vi høster fra naturen. Lidenskap for mat, natur, råvarer og tradisjon. Produsert i svensk side av Sápmi av Lillasystar Production i samarbeid med samisk tv-produsent Lisa Marie Kristensen.

«Smaker från Sápmi»

Tradisjonsbærere i nåtid

– Vi blir alltid imponert av Carl Johan Utsi på svensk side av Sápmi. Som dette arbeidet han har gjort for Samernas utbildningscentrum. Tradisjonsbærere i nåtid med freshe farger som det samiske nettopp er kjent for. Vi digger identitet vist på en måte der de er seg selv. Fantastisk levert. Vil du jobbe med oss, Carl Johan Utsi?

Slow art Sapmi

– Det er sånn som sølvsmed Erica Huuva på svensk side av Sápmi sier:

«Tid är kvalitet, Kvalitet är hållbart, Hållbart är vår grund, vår kultur, vår framtid»

– Utrolig fin tankegang som vi elsker. Dette blir vi inspirert av.

Hvem vil dere sende stafettpinnen til, og hvorfor

– Vi har lyst å sende stafettpinnen videre til en fin liten gjeng i Bodø! Ole-Marius Storfjell fra designbyrået ByNorth som vi har gitt litt kudos til har vært Karine sin mentor da hun var nyoppstartet og forvirret gründer i 2013. Han skal få pinnen om han lover å holde den i nord, fordi Oslo trenger å få vite hvor sykt gode på design vi er her oppe. Pluss at vi også vil vite hva som skjer her i Nord-Norge, det er sykt lange avstander mellom alt og vi har stort sett ikke peiling på hva som foregår. Bare mellom kontorene våre er det 39 mil så vi aner jo nesten ikke hva kollegaen driver med engang. Takk gud for at vi endelig har fått internett og mobil her i Finnmark også, hehe.