– Et kjempefint stykke typografi

Designeren Benjamin Gaupset i Heydays har stor kjærlighet for bokstaver, og blir omtalt som en go-to guy når det kommer til typografi. I denne ukas Kudos viser han jobber og mennesker som inspirerer ham.

IMG 4054
Designer i Heydays: Benjamin Gaupset.

BIO

Benjamin Gaupset er en grafisk designer som kommer fra Namsos og bor i Oslo. Han jobber i Heydays, der størsteparten av tida går til å utvikle visuelle identiteter. Han har fra en ung alder vært ekstremt opptatt av bokstaver i alle former, og liker både å sette nyansert og solid typografi og å tegne egne skriftsnitt.

– Tusen takk for staffettpinnen og for fine ord, Simen! Håper du trives i Ås.


Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i.

– Ettersom jeg ble introdusert som go-to guy på typografi, tenkte jeg å sette litt fokus på noen av folka som driver skriftkultur framover her i landet. Den første av disse er Monokrom Skriftforlag, som i lang tid sto alene som uavhengig skriftforlag i Norge. Sindre Bremnes og Frode Helland har opparbeidet seg en solid katalog skriftsnitt med god bruksverdi og en tidløs estetikk. Jeg syns særlig Viksjø, inspirert av Erling Viksjøs brutalistiske tilnærming til byggene sine, er et kjempefint stykke typografi.

Monokrom 1
Monokrom 2
Monokrom 3
Monokrom 4

– En annen veldig flink fyr er Ellmer Stefan, kjent gjennom The Pyte Foundry. Navnet ble kjent da han i hele 2016 la ut ett gratis skriftsnitt hver eneste uke. Disse skriftsnittene var inspirert av 1800-tallets reklametypografi, og var ofte overraskende intrikate med tanke på at han måtte ha de klar hver eneste uke. Han har siden åpnet et skriftforlag hvor han selger nye og mer gjennomarbeida skriftsnitt, alle med en sterk historisk tilknytning.

Ellmer 1
Ellmer Stefans typografi.
Ellmer 2
Ellmer 3
Ellmer 4
Ellmer 5

– Det er to andre jeg vil nevne i tillegg. Robin Mientjes er en sterk personlighet i miljøet, og publiserer typografi fra flere kanter, både gjennom jobben sin i SDG der hun tegner skriftsnitt for visuelle identiteter eller gjennom skriftforlaget Tiny Type Co. Jeg vil også løfte opp hennes Youtube-essay om «Revivals» eller gjentegninger av skrift fra historien, som en veldig god diskusjon rundt forholdet skriftdesignere har med personer og uttrykk fra fortiden.

Arve Båtevik står bak flere gode skriftsnitt publisert utenlands, men hans helnorske (og nynorske!) prosjekt Store Norske Skriftkompani er et fantastisk dypdykk i norsk visuell kultur, og han har på kort tid produsert en imponerende mengde arbeider. Sjekk Instagram-profilen for innsyn i referansene bak hver og en av dem.

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Jeg er stor fan av visuelle uttrykk som tør å være annerledes, når det passer seg. Få visuelle identiteter gjør dette til større grad enn Ljudlje og Nejc Prahs identitet for Celtra, et produkt som automatisk skalerer visuelt innhold for forskjellige formater. Identiteten er over alle vinder, med intense gradientbaserte illustrasjoner og et ekspressivt egentegna skriftsnitt, men alt ser ut til å høre sammen takket være en stødig hånd blant designerne.

Celtra 1
Celtra 2
Celtra 3
Celtra 4

Bráulio Amados plakater for Good Room, en klubb i Brooklyn, er muligens min favoritt-plakatserie noensinne. Han kombinerer illustrasjon, typografi og sterke farger på en måte som gir dem et helt særegent uttrykk. Humoren og konvensjonsbruddene som går igjen i plakatene kan kun være resultatet av en veldig talentfull designer og illustratør som får full tillit av kunden sin.

Braulio 1
Plakatserie for klubben The Good Room, av Braulio Amados.
Braulio 2
Braulio 3
Braulio 4
Braulio 5
Braulio 6
Braulio 7

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jeg vil gjerne at Henrik Kongsvoll Johansen, min tidligere romkamerat og nåværende designer i Bakken og Bæck, skal få pinnen. Han er en person med sterke meninger, og jeg er sikker på at han har noen fine referanser å skryte av her.