– Det er vanskelig å velge, men det er én...

Designer i Knowit, Andrea Claussen, har stafettpinnen. Hun jobber ikke så mye med reklame selv, men trekker likevel frem et populært konsept som et av sine favoritter.

Andrea claussen kudos
Andrea Claussen.

BIO

Andrea Claussen. Designer i Knowit, tidligere Creuna. Kommer fra Trondheim. Utdannet, bor og jobber i Oslo.

Takk Even, hyggelig. Jeg tar imot stafettpinnen, håper du har desinfisert den!

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i.

– Det er sykt mye fint norskprodusert design, så det er vanskelig å velge. Men det er én visuell identitet som har fanget meg skikkelig det siste året. Den er gøyal, bold og full av sjarmerende karakter. Det unike universet Bielke & Yang har skapt til Talormade er så sterkt, og gjenkjennelig på lang avstand. Det er imponerende hvordan personligheten er blitt gjennomsyret på alle flater, fra logotype til retail. Den drar på smilebåndet, den står ut i mengden, og den er veldig fotogen og delbar. Man får også en følelse av at kunden og designeren har kost seg og hatt det veldig gøy i designprosessen.

– Og jeg må bare nevne det, det er sjukt gode doughnuts!

Skjermbilde 2021 05 18 kl 10 25 28
Identiteten til Talormade, av Bielke & Yang.
Skjermbilde 2021 05 18 kl 10 25 41
Skjermbilde 2021 05 18 kl 10 25 54
Skjermbilde 2021 05 18 kl 10 26 08
Skjermbilde 2021 05 18 kl 10 26 38
Skjermbilde 2021 05 18 kl 10 27 12
Skjermbilde 2021 05 18 kl 10 27 27

– Selv om jeg ikke jobber så mye med reklame, så har jeg lyst til å fremheve et reklameprosjekt jeg digger. Den nyrike hunden Otto, laget av POL for Norsk Tipping, bruker enkle og veldig kjente virkemidler, men det fungerer så godt! Ikke det at jeg har begynt å tippe, men jeg husker i hvert fall reklamen. Det kan ha noe med at jeg er i overkant begeistret for besjeling. Jeg gleder meg til å se hva Otto finner på neste gang!

Av POL for Norsk Tipping.

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Dette er en jobb jeg gjerne skulle gjort selv. Sagemeister & Walsh skapte i 2018 et veldig gjennomarbeidet uttrykk for Gut, et reklamebyrå basert i Miami og Buenos Aires. En sterk og fleksibel identitet med en god link mellom konsept, kundens kjerneverdi og det visuelle uttaket.

– Det er akkurat som at jeg kan kjenne de ulike magefølelsene på kroppen, og er ganske sikker på at jeg har vært gjennom de alle i karrieren så langt. Animasjonene er også med på å forsterke konseptet og følelsen. En tipp topp, tommelen opp, jobb.

Skjermbilde 2021 05 18 kl 10 34 48
Identitet for det Miami-baserte reklamebyrået Gut, gjort av Sagemeister & Walsh. Bildene er fra hjemmesiden deres, der man kan se mer av identiteten.
Skjermbilde 2021 05 18 kl 10 35 23
Skjermbilde 2021 05 18 kl 10 40 02
Skjermbilde 2021 05 18 kl 10 42 08
Skjermbilde 2021 05 18 kl 10 42 18

Hvem vil du sende stafettpinnen til, og hvorfor?

– Stafettpinnen desinfiserer jeg, og sender videre til en som får altfor lite kudos. En hardtarbeidende og veldig dyktig motion- og 3D-designer, nemlig Aleksander Rønning i ANTI Oslo.