Fingerspitzgefühl og subversitet

Designer Simen Røyseland i Neue med en oppfordring i ukas Kudos: – Håper vi snart kan si oss ferdige med svartfargens hegemoni innen design over eksklusive matvarer her til lands.

2020 05 28 Neue Simen0590 scaled
Hos Neue: Simen Røyseland.

BIO

Simen Røyseland jobber som designer i Neue, bor i Ås, er glad i bøker (både omslag og innhold) og Dungeons & Dragons. Har barn.

– Først og fremst, takk til Daniel for pinnen. Du er minst en dobbelt så fin fyr som din beskrivelse av meg, og jeg lover at du skal få komme og grille i hagen min snart.

Norsk:

– Sjansen til å fremsnakke andre er så fin, og på mange måter handler det om å begrense mengden. Men et utvalg må det bli, og jeg starter med ett byrå - to jobber. Node Berlin Oslo er et byrå jeg har sett opp til i mange år, med deres ferdigheter, fingerspitzgefühl og subversitet. Deres arbeid, sammen med Bengler, med MIT sitt Center for Advanced Visual Studies Special Collection er en nettside som overrasker og inspirerer hver gang jeg går inn på den (som er ca. én gang i måneden). På en måte som bryter all Web 2.0-konvensjoner har de skapt en reise (nærmest bokstavlig talt) gjennom samlingen som er alt annet enn lineær.

MIT 1
Node Berlin Oslo + Bengler: Center for Advanced Visual Studies Special Collection.
MIT 2
MIT 3

– I tillegg må jeg nevne reisebokserien 38Hours City Guide. Omslagene er ren typografi, men med ulike typesnitt som refererer til hver by. Perfekt balansert slik at serien har en sterk identitet, samtidig som at hvert individuelle omslag får fremmet sin egen personlighet. Alt i alt veldig vakre omslag. Skulle gjerne hatt hele samlingen i bokhylla.

Skjermbilde 2021 04 16 kl 11 59 36
Reisebokserien 38Hours City Guide av Node Berlin Oslo.
Skjermbilde 2021 04 16 kl 12 00 51
Node 38 Hours 3

– Siden Daniel spurte spesifikt om hva som har inspirert meg i det siste, vil jeg dra frem Bakken & Bæck sin jobb for The European Review of Books. Stram og fin identitet, med deilig pompøs typografi og med noen utrolig sjarmerende illustrasjoner som en perfekt prikk over i-en.

Skjermbilde 2021 04 16 kl 12 06 08
Bakken & Bæck for The European Review of Books. Se mer av identitene på https://the-brandidentity.com.
Skjermbilde 2021 04 16 kl 12 05 33

– Til sist må jeg nevne flekkefjæring Rune Mortensen sin føljetong på Instagram: «1991-2021 WENT BY». En herlig, interessant og personlig beretning om 30 års arbeid med design og kultur. Enormt inspirerende. Alene grunnen til at jeg begynte å sjekke Instagram daglig igjen. Himla fint!

Utlandet:

– Fra utlandet vil jeg trekke frem &Walsh sin branding for Plenty. Lekent, sprudlende fargebruk og med et custom typesnitt som ikke kan bli mer jovial. Deilig brudd med kategorispråk som jeg håper smitter snarest, slik at vi snart kan si oss ferdig med svartfargens hegemoni her i hjemlandet..

Plenty 1
Plenty 2
Plenty 3

– I tillegg vil jeg nevne Collins sitt arbeid for SF Symphony. Teknologi, variabel font og input-driven. Blir ikke mer 2021 enn det. Men utført med kløkt, slik at ingen av disse aspektene går ut over designhåndverket. Veldig fint gjort, rett og slett.

SF 1
«Teknologi, variabel font og input-driven. Blir ikke mer 2021 enn det.»
SF 2

Hvem vil du sende stafettpinnen til, og hvorfor?

– Jeg gir pinnen videre til min go-to guy når det kommer til typografi, meme-kultur og trivia (og min favoritt blant nordtrøndere): Benjamin Gaupset i Heydays.