– Noe av alt det fine

Art Director Trond Vestengen i Ernö løfter frem arbeid av tidligere bransjekollegaer i denne ukens Kudos.

94956 7e8ab original
Virtual Gardens «Far» for Jølstad Begravelsesbyrå. Team: Anders Molstad og Mattis Bentzen. Foto: Rune Kongsro

Trond Vestengen.Trond Vestengen er AD i Ernö, snart AD i Atyp. Han har erfaring fra Ogilvy, BBDO, Virtual Garden, Union Design, Scandinavian Design Group og Bulldog Design.

– Jeg har i løpet av mine yrkesaktive år vært så heldig å få jobbe med flere av bransjens aller flinkeste folk. Derfor tenkte jeg at det er på sin plass å vise frem noe av alt det fine de har laget.

Anders Molstad og Mattis Bentzen (Virtual Garden): «Far» for Jølstad Begravelsesbyrå.

– Hvem husker ikke denne? Så fin og sterk, både i tekst, bilde og form. Og med tanke på at jeg selv mistet faren min for noen få år siden, gjør den fortsatt et sterkt inntrykk på meg. (Bilde av annonsen i mediespilleren)

Martin Kvamme: Jaga Jazzist, Starfire.

– Martin har jeg hatt gleden å følge fra han var en ung blyg gutt fra Arna til å bli den internasjonalt kjente designeren han er i dag. Han står bak albumcoverne til en rekke storheter som blant andre A-ha, Kaizers Orchestra, Faith No More og The Avett Brothers. Når jeg allikevel ønsker å trekke fram Jaga Jazzist, er det fordi jeg er veldig interessert i Motion-design, og dette coveret er jo et analogt stykke motion design.

Magnus Rakeng (og Chester Jenkins): «Tid» for Ruter/Design Container

– I tillegg til å være en nær venn, er Magnus også en erfaren og internasjonalt anerkjent fontdesigner. Gjennombruddet kom allerede på 90-tallet med fonter jeg sikkert ikke får lov av Magnus å nevne i dag, med kanskje unntak av «Radio». I de siste årene har han brukt mye av tiden sin til å lage fonter for mange av våre mest kjente merkevarer. Sist ut er Ruter og fonten «Tid». Den blir å se på alt fra små tidtabeller til digitale flater og skilt på holdeplasser. Til dette arbeidet passer det fint å sitere fritt etter en gammel Honda-film: «Jo bedre noe fungerer, jo mer tar vi det for gitt».

Who Wot Why: Spotify

– Noen jeg hverken har jobbet med eller kjenner, er folka bak Who Wot Why. Men de har laget en fin kampanje for Spotify som har til hensikt å få de som var unge for et par tiår siden til å høre mer på musikk enn det de gjør i dag. Så fint og så enkelt, spør du meg.

Kampanjen «Listen like you use to», for Spotify, av Who Wot Why

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jeg vil gjerne sende stafettpinnen til en jeg ikke har jobbet med, men som allikevel er en god venn av meg, Jonny Johannessen, AD hos Kikkut. Når jeg besøker han pleier han å servere meg kaffe fra en kopp han sier kun er ment for meg. Når det er sagt skulle jeg nok ønsket meg at det sto en T og ikke en C på koppen, men man skal kanskje ikke forvente mer når man overtar ting etter Jonnys gamle flamme.