– Som et skudd i brystet på Tupac

NORD DDB-teamet Thomas Eltvik og Torstein Skogedal drar igang spalten igjen. Kanskje det er nå vi aller mest trenger å le litt og få påfyll av inspirasjon?

96398 95c32 original
Fra reklamefilmen for elbilen Smart ForTwo av BBDO i Tyskland.

Her fra 30-årsdagen til Torstein der de dro på skytebanen og skjøt med store revolvere.
Torstein Søreide Skogedal og Thomas Larsen Eltvik, eller T & T som de ofte kalles, startet i ANTI i 2012 før de gikk videre til NORD DDB i 2014. I løpet av de siste årene har de jobbet med en skokk av kunder. Nå går det mest i McDonald’s.

Nevn et internasjonalt arbeid dere gjerne skulle ha lagd selv.

Domino's «Paving for pizza» av Crispin Porter + Bogusky:

– Siden hele verden har hjemmekontor passer det fint å dra opp en høyst relevant jobb om hjemkjøring av mat. Denne fra Domino’s er sabla fin. Joa, det er en gimmick som gjør et litt for stort problem ut av noe som neppe er et stort problem, men allikevel er det en ypperlig måte for Domino’s å gjøre seg relevante. I motsetning til det de klarte her til lands, hehe.

«Smart Fortwo» av BBDO, Germany:

– Og når vi først er inne på biler som kjører er det fint å ta en tur offroad til en gammel favoritt.

– Denne kombinasjonen av rockemusikk, testosteronoverdose og selvironi er særdeles fint laget og en idé som virker å være jævla vrien å få solgt inn.

Fortell om en norskprodusert jobb dere er glad i.

Glava:

– Apropos gamle favoritter. Den muligens beste reklamejobben som har blitt laget her til lands er også et av de eldste stuntene vi kjenner til. Denne jobben fra 1959 kunne like gjerne vært laget i 2020 – den hadde fremdeles kjentes moderne og prisvinnende ut.

«Gangsta-drømmer» av SMFB for Tele 2:

– Her sitter casting, musikk og alt annet som et skudd i brystet på Tupac. Det er egentlig en sånn film man bare drømmer om å få lage selv fordi du vet at den kommer til å bli så hinsides rå med en gang ideen er på blokka.

«Kaizervirus» av Anorak:

– Hehe. Vi kunne rett og slett ikke dy oss. Du kunne neppe kommet med en verre idé nå, men i 2012 var den fin da.

Hvem vil dere sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Den tenkte vi å sende til Aslak Aalberg og Axel Bjørne-Larsen i Per Høj. Det er hovedsakelig fordi Aslak er fra samme by som Thomas (Stjørdal, red. anm.). Men også fordi de er veldig flinke og de Nordea-filmene som seilte sin seiersgang i fjor fortsatt er irriterende bra.