Fra fordums tid

Ukens team, Janne Brenda Lysø og Christian Lauritzen i POL, har gravd langt ned i arkivet og funnet reklamejobber som har åpnet nye dører.

JC VHS2
Lauritzen og Brenda Lysø.

BIO

Christian Lauritzen og Janne Brenda Lysø har jobbet i team i halvannet år, men har vært kollegaer i POL siden 2014. Kort fartstid, til tross, har de rukket å raske med seg et gull og to sølv i årets Gullblyant, og en Sølvfisk for Lotto. Før Christian jobbet Janne 20 år i team med Stian Johansen – før han byttet beite. Christian kom fra Kitchen da han begynte i POL.

– Takk for pinnen, Johansen. Det er fortsatt kaos på Jannes plass – og mobilen ligger som vanlig i veska der den er umulig å finne. Intet nytt under solen, bortsett fra at Stian og Janne nå skrives med Chri foran.

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber dere er glad i.

– Vel, inspirert av Stian så tenkte vi: La oss finne noen av de filmene som har gjort at vi tenkte «Shit, det går an å tenke sånn, ja. Nå åpnet det seg noen nye dører her»

– Vi begynner med en klassiker fra Anne Gravingen og Bendik Romstad, laget i Leo Burnett storhetstid – tror vi snakker sånn 1999 her. I sin tid var den sinnsykt imponerende, og med tanke på at alt er løst i kamera her så tenker vi at det fortsatt gjelder.

«Rewind» for Freia, av Leo Burnett.

– I andre enden av skalaen ligger filmen som introduserte det som skulle bli Finn-mannen. Her var det ikke produksjonen som gjorde at man ble blåst av banen, men cast, og det faktum at ideen er såre enkel og on point. Denne startet en slags sær bølge i norsk reklamebransje. Og kunden har fortsatt med samme mot.

«Trommesettet» for Finn.no.

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid dere gjerne skulle ha lagd selv.

– Da er det vel egentlig bare å fortsette å hente fram arbeider fra fordums tid? En enkel måte å unngå å kudosere jobber som er nevnt av andre. Denne, for The Independent, har til de grader tålt tidens tann. En snart 25 år gammel film med et manus og en timing som er tilnærmet perfekt.

«Dont´s» for The Independent.

– Og denne lille filmen for Ipren fra 1999 har i ettertid vært inspirasjonen til mange konsepter og ideer i både inn og utland. Her var det snakk om en kunde som hadde for mye de ønsket å si – og dermed bestemte byrået seg for å si ALT – sier legenden.

«Iprenmannen» for Ipren.

– Og denne er bare gøyal, og ikke mer enn 10 år gammel. Der Ipren hadde 5 kroner til kostyme og musikk, hadde denne hundretusen ganger mer, til begge budsjettpostene.

«Big Ad» for Carlton Draught.

– Vi telte på knappene om vi også skulle ha med denne. Men kom fra til at i denne spalten er det more is more som gjelder så da tok vi den med. Et 20 år gammelt eksempel på nydelig bruk av kjendis og godt tekstarbeid. Med et budskap som strengt tatt er litt usympatisk, men sant:

«Big» for Barclays.

Hvem vil dere sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Vi sender pinnen videre til Sindre Holmedal Johnstad og Erlend Løfald her i POL: Nå har dere sett et knippe jobber som sikkert ble laget før dere ble født – vis oss noe vi ikke har sett før’a?