– Mange tenker at «bærekraft» bare handler om klima

Stafettpinnen har havnet hos Maja Folgerø og Snorre Martinsen, og deres nyoppstartede, Bureau. De setter solidaritet og bærekraft i høysetet.

Maja Snorre copy
Snorre Martinsen og Maja Folgerø.

BIO

Snorre Martinsen er utdannet Art Director fra Westerdals. I løpet av 15 år har han være strateg i Naked, kreativ leder i MK Bergen, AD i Saatchi og kreatør i POL.

Maja Folgerø har utdannelse fra Westerdals og Berghs, og 10 års erfaring som kreatør og tekstforfatter fra BBH i New York, Åkestam Holst i Stockholm, TRY og POL i Oslo. Sommeren 2020 startet de det kreative konsulentselskapet Bureau.

– Først: Tusen takk for stafettpinnen Markus, Simen og hele Brunch. Hadde dere vært litt mer overbevisende da dere sa det var gøy å starte noe eget, så hadde vi gjort det før! Det ER virkelig en helt annen greie å jobbe for seg selv.

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber dere er glad i.

– Den første er fra Antirasistisk senter og Dinamo i 2011. Tea Time vant ikke så mange «reklame»-priser som vi synes den hadde fortjent, men det at den har egen wikipedia-side sier vel alt om gjennomslaget. Vi håper på en 2.0 versjon i 2021. Det trengs!

«Tea Time» av Dinamo for Antirasistisk Senter ble til gjennom Kreativt Forums dugnad for en ideell sak, Reklame for Alvor.

Denne har fått all hederen den fortjener! Vi er misunnelige på Finnkea:

«Finnkea» av Morgenstern for Finn.no.

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid dere gjerne skulle ha lagd selv.

– Mange tenker at «bærekraft» bare handler om klima, men det er mange andre elementer som må på plass, skal samfunn være holdbare. Utenforskap og ensomhet er noe mange har kjent på i år. Hvis du ikke føler at du hører til, så vil du heller ikke yte noe for at samfunnet skal bli bedre.

– Vi elsker denne jobben fra Saatchi & Saatchi i Sveits, fra 2015:

The HIV+ Issue.

– Og denne fra Ogilvy og Amnesty i 2017.

«The Refugee Nation».

– Etter måneder med kaffeprater og webinarer, så er vi forsiktig optimistiske på verdens vegne. Doconomy i Stockholm vant Grand Prix i Cannes med Åland Index, (en oversikt over co2-avtrykk per vare) nå bygger de tjenester basert på regnestykkene: Det svarte kortet har for eksempel ikke kredittgrense – det har karbongrense:

«Åland Index Initiative» av Doconomy.

Hvem vil dere sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Vi sender den over pulten, så den lander hos Aram Zarkoob Vaughan og NoName. Vi vet at hun har pulsen på alt som rører seg av «fete» jobber, men det er ikke alltid vi har tid til å lytte. Nå har du oppmerksomheten vår, Aram!