– Norsk reklamebransje er full av talenter

Ingen enkel mann å få tak i: Regissøren som folk flest kjenner best som skuespiller, Aksel Hennie, trenger ingen stor introduksjon. Vær så god: ukens Kudos.

Skjermbilde 2020 08 28 kl 20 34 02
Aksel Hennie foran nymalt vegg. Foto: Privat.

BIO

Regissør, manusforfatter og skuespiller. Vunnet en hel drøss med gjeve priser for sitt arbeid i inn- og utland. Lager reklamefilm hos Einar Film & Fortellinger.

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i.

Jens Lien har regissert en kortfilm som jeg ofte kommer tilbake til når jeg skal snakke om både lengde på film, idé, og humor. «Naturlige Briller» skrevet av Per Schreiner. En liten ujålete perle av en kortfilm som har alt.

«Naturlige Briller», regi: Jens Lien.
«Han er en tydelig, hard, grensesprengende, og en vanvittig inspirerende regissør som alltid imponerer meg.»

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Alt av Romain Gavras. Fra «Adidas is All Inn»-reklamen hans til «Born Free» for MIA, «No Church in the Wild» for Kanye West, «Stress» for Justice, og «Gosh» for Jamie xx.

– Han er en regissør som har et av de tydeligste formspråkene jeg vet om. Han er en tydelig, hard, grensesprengende, og en vanvittig inspirerende regissør som alltid imponerer meg.

«Adidas is All Inn»
M.I.A., «Born Free»
Kanye West, «No Church in the Wild»
Justice, «Stress»
Jaime xx, «Gosh»

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Norsk reklamebransje er full av talenter som hele tiden både overrasker og imponerer meg. Både med idéer og historiefortelling i en krevende og begrenset form, som reklame er. Idéer skal fortelle hele historier på under minuttet, og gjerne være smarte, morsomme, litt såre og menneskelige, og helst få 100% på «avsenderidentitet» og «liking» med eller uten kundelogo i venstre eller høyre hjørne. At kreatører lykkes med den øvelsen gang på gang er det bare å ta av seg hatten for. Jeg har vært superheldig som har fått lov til å jobbe med mange av de beste kreatørene i bransjen over lang tid, og jeg er ekstremt takknemlig for at jeg får og har fått den tilliten det er å regissere en film som det til syvende og sist er reklamebyråene som blør for hvis vi ikke lykkes. Takk spesielt til POL og TRY som er de byråene som har gitt meg den tilliten flest ganger. Jeg kunne sendt stafettpinnen videre til samtlige kreatører jeg har jobbet med, men velger å sende den til en fyr jeg har blitt inspirert av fra vårt første møte. Stian Johansen har tatt steget fra kreatør til regissør, og jeg er alltid spent på hvor han henter inspirasjon og idéer fra.