Kudos på Brunch

Simen Braathen og Markus Johansson i Brunch har stafettpinnen denne uka. De har latt den gå en runde på huset.

Uten navn 2
Gründere: Markus Johansson og Simen Braathen.

BIO

Simen er utdannet tekstforfatter fra Westerdals og har tidligere jobbet i CP+P i Colorado, Leo Burnett New York og TRY. Han lager også dokumentarfilm og hans siste film «Leif. En film om Simen» kan sees på Aftenposten i disse dager.

Markus er utdannet tekstforfatter ved Westerdals og har 10 års erfaring fra Leo Burnett Milano via TRY, før han var med å grunnlegge BRUNCH. Han har utviklet bl.a. globale kampanjer for Jeep og Montblanc, og meget lokale kampanjer for Stabbur-Makrell.

– Se der ja! Tusen takk for pinnen Ida og Tone. Tenk at den skal få oppleve sørsiden av Hausmanns Gate også.

– Vi har vel hatt denne tidligere, så vi benytter sjansen til å la den vandre litt rundt hos de andre på kontoret også, men først litt synsing fra oss.

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber dere er glad i.

– En av de norske idéene vi liker veldig godt er «du trenger ikke å ha peiling på hest for å spille på hest» for V75 av Kasper Amundsen Tuvnes og Jens Bjørklund i Anorak. Trenger ikke å ha hestedilla for å få dilla på denne!

«Du trenger ikke å ha peiling på hest for å spille på hest» - Rikstoto

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid dere gjerne skulle ha lagd selv.

– Vi er også glade i reklame som ikke bare er reklame. Og vi er glad i damer. Der har vi åpenbart noe til felles med noen fra Forsman & Bodenfors, som ville gjøre noe med at kvinner har 17% større sjans for å dø i en kollisjon enn menn. Fordi kollisjonstester blir gjennomført med dukker med mannlig fysikk. Så ble det slik at noen kreatører fikk gjort noe med dét da. Ikke hver dag at en idé tar sikte på å redde noen liv i tillegg til å være et viktig arbeid for likestilling.

«The E.V.A. Initiative: Equal Vehicles for All» - Volvo

– Vi (dvs) Simen er også glad i denne pre-#metoo-sjarmbomben av en Iransk-Amerikansk bilmekaniker-reklame fra Teherangeles.

«Shift it»

Hei Bård, vil du skryte frem en jobb eller?

– Ja, når vi først er inne på bil og sikkerhet, så må man nesten trekke frem Graham - den rare fyren som ble designet for å overleve bilkræsj. Alltid gøy med ting som er styggfine, og Graham er vel kanskje selve definisjonen på stoppeffekt?

«Meet Graham»

Sissel…?

– Siden det er julebrus i butikkene alt er det vel ok å varme opp til julereklamene som jeg alltid gleder meg til fra John Lewis. Min favoritt fra da jeg bodde i England i 2013:

«The Bear & The Hare» - John Lewis

Ok, hva med Andrea?

– Altså om vi snakker om jul, må jeg bare si at Coca Cola og juletraileren er verdens besteee julereklame.

«Christmas Caravan» - Coca Cola.

Og til sist; vår nyansatte digitale rådgiver Hadrian.

– Her er en uoffisiell film for Adidas som jeg synes er fin. Den ble laget før Adidas i det hele tatt hadde vært kontaktet etter hva jeg har hørt. De takket nei og sendte han en goodie bag som takk.

«Break Free»

Hvem vil dere sende videre til og hvorfor?

– Vi heier på alle som forlater jobbene sine i store selskaper for å satse på egenhånd. Så vi ble glade da Maja Folgerø og Snorre Martinsen startet Bureau. Og ekstra glade for at de skal jobbe med noe så viktig som FNs bærekraftsmål.