Surrealism Now!

Kudos er tilbake, nå med regissør i Einar Film og Fortellinger, Kenneth Karlstad. Han kan like det surrealistiske.

IMG 7204 crop copy
Regissør Kenneth Karlstad.

BIO

Kenneth Karlstad er regissør og jobber med reklame, fiksjon og musikkvideo. Han er representert av Einar Film og Willy Nikkers i Norge, samt Stink Films internasjonalt.

– Tusen takk for stafettpinnen Simen Frogner, og takk for at du hadde med en PornHub reklame i din Kudos, det var digg.

– Denne kudosen skal handle om surrealisme og surrealisme og surrealisme og surrealisme og surrealisme. Ironisk nok er surrealisme blitt en stor del av vår hverdag så her er en kort egenkomponert definisjon for anledningen: surrealisme i sin enkleste form handler om å kombinere objekter, ord og ting som i utgangspunktet har null sammenheng med hverandre; for å skape overraskende utfall som ikke representerer virkeligheten, men inspirerer frem uventede tanker og tolkninger hos betrakteren.

– Ja, som kjøleskapspoesi-magnetene, insta / snap filtere, diverse memes eller Old Spice-reklamene, for å nevne noe av det mest hverdagslige i dag.

– Sånn, ferdig med kunstteori - let’s go:

Maxwell House

«A cup and a half of flavor» fra 1963 er en enkel idé, som genialt viser hvordan deres kaffe er mer enn bare en kopp kaffe. Noe av det mest visuelt tilfredstillende jeg har sett i en drikke-reklame.

Playstation

– Sent 90 - tidlig 2000 kjørte Playstation på med en heftig markedsføring og gikk aggressivt ut for å skille seg fra andre spillkonsoller. Med sin provoserende og mørke estetikk klarte de å brande seg som det skumle, men spennende nye dopet du bare måtte prøve. Jeg har et håp om at den type estetisk spennende ubehag får en ny bølge snart :))) Det er et titalls Playstation reklamer jeg gjerne skulle hatt med, men her et lite knippe.

«Visit your third place»
«Playstation baby»

– Dette er min all time favoritt reklamefilm, laget av en av den beste reklamefilm regissøren noen gang - Frank Budgen. Musikken og den opprivende og uncanny idéen som skaper en følelse av glede og uro på en gang.

Playstation 2 mountain

Mental wealth

– En klassiker laget av mitt forbilde Chris Cunningham. Fun fact: etter lanseringen av denne filmen i 1999 dukket paparazzier opp utenfor huset til Fiona, jenta i reklamen. Alle ville vite om hun virkelig så ut som hun gjør i reklamen. Andre tider si!

Wipe Out - reklamepostere

– Et ørlite grafisk bidrag også. Digger disse fra spillet Wipe Out. Ikke nødvendigvis surrealistiske, men i hvert fall hva vi liker å kalle EDGY. Feel the g-force!

MV5 BZWI4 Mm Y4 OG Ut Yjgy ZS00 ND Uw LW Iz OW Et Y2 Zj Nj A0 MG Qx Njg5 Xk Ey Xk Fqc Gde QX Vy NT Ay O Dkw OQ V1 UY1200 CR10506301200 AL
Wipe Out XL Print Ad Small

Balenciaga - 2019 høst kampanje

– Med sine freaky kampanjefilmer er Balenciaga kanskje de som kommer nærmest hva Playstation gjorde tidlig 2000-tallet. I denne liker jeg særlig det håndholdte kameraet - det skaper en deilig kontrast mellom realisme og surrealisme.

Balenciaga - 2020 sommer kampanje

WTF.

Skittles

– Godteri-merker tar seg ofte friheten til å være absurde og lekne, og det som er gøy med Skittles er at de tar det et steg lengre. De tør å være ekle og noen ganger triste, som i Touch-filmen.

«Youghurt boy»
«Mother»
«Touch»

Norskproduserte jobber jeg er glad i.

– Det skal sies at det var tricky å finne norskprodusert surrealistisk reklame, men de få som er er veldig bra. Meir, vi må ha meir!

Smash-serien til Per Høj

– En norsk klassiker som alle husker. Den hadde mange korte snutter som etterfølgere, som også var litt på kanten. Som Tissen under her og Barnehagen som jeg tror de feiga ut på å vise - smekk på stumpen for det.

«Veggen»
«Tissen»

Link til hele serien - med Barnehagen

Infinitum

– Denne kårer jeg til den beste fra de siste 5 årene. Elsker det voldsomme overraskelsesmomentet og den gjennomførte effekten de har fått til på flasken. Deilig energi!

«Stakkars Peder»

Vipps

– Akkurat sånn det er å få fnatt. Fet idé og generelt god regi over det hele.

«Fnatt»

Canal Digital - Mannen som levde i en film

– Klassiker. Kaveh Tehrani er helt vill i denne filmen. En super idé og Kavehs uttrykk gjør den

uforglemmelig. Perfekt castet og gjennomført.

– Jeg har ikke sett noen kudoser gjort av reklamefilmfotografer, og min kjære venn Kristian Jaran Engelsen er bedre oppdatert enn de fleste av oss, så pinnen går til han!