100% Markedsføring.

Vi er gode på offline-markedsføring. Og vi har knekket kodene for digital kommunikasjon. Men samspillet fungerer ikke, skriver Joakim Vars Nilsen i MediaFront.

De siste årenehar vi sett en økning i fokus på Sosiale Medier fra markedsførere. Et av de viktigste hindrene for suksess er imidlertid fortsatt en fragmentert og mangelfull forståelse av begrepet sosiale medier som du kan lese mer om her:“Hva betyr Sosiale Medier?”


Et annet hinder er en usunn differensiering av markedsføring i tradisjonelle og sosiale medier. Når måten folk kommuniserer på forandrer seg, ved hjelp av nye teknologiske verktøy, forandrer også markedet seg - noe som får konsekvenser for markedsføring fremover.

Ford og f.eks PepsiCo, USA søker nå etter folk som kan fylle jobb titler som“Digital Engagement Manager” og “Social Activation Strategy & Execution Manager”. Et selskap som har et uttalt mål om å bli verdens mest deltagende merkevare og som en naturlig konsekvens av dette ikke differensierer mellom markedsføring i tradisjonelle og sosiale medier i sin kommunikasjonsstrategi. De har et sterkt fokus på samspillet mellom betalt, eid og fortjent media - og kjører strategi og eksekusjon på tvers av disse basert på et gjennomgående ideal. De redefinerer og videreutvikler i praksis begrepet markedsføring.

PepsiCo har innsett at en raskt voksende andel av markedet ikke lenger bruker fritiden sin på å se på TV eller lese magasiner og aviser on- og offline alene.De tar på alvor den økende graden av folk som bruker fritiden sin på å produsere og dele i tillegg til å konsumere. Denne forandringen i folks fridtidsbruk gir også merkevarer en gyllen mulighet. Noe som for øvrig har klare implikasjoner for tradisjonelle mediers tilbud til sine annonsører og brukere. Her er det, og må det, bare være et tidsspørsmål før disse kommer opp med løsninger som fullt ut tilrettelegger for muligheter for merkevarer til å legge til rette løsninger for folk til å produsere og dele.


Markedsføring har først og fremst blitt brukt til å skape oppmerksomhet med håp om å selge produkter. Det er i dag stadig vanskeligere å klare å forandre på folks meninger om produktene og tjenestene som tilbys med bilder, film og tekst alene. Folk gjør hva de gjør på grunn av andre folk. Derfor burde det fokuseres på å finne bedre måter å bli en del av interaksjonen mellom folk, og på denne måten klare å påvirke folks atferd for å oppnå det merkevaren ønsker igjennom å fokusere på hva kundene gjør og skal gjøre med hverandre og ikke hva merkevaren skal gjøre med kundene.

Først og fremst handler det om å rendyrke svaret på hvorfor man er i markedet. Folk ønsker å bli en del av noe som de kan assosiere seg med, noe de kan bruke for å forsterke sin identitet eller bruke for å forbedre sine sosiale egenskaper og forsterke sine eksisterende samt skape nye relasjoner. Merkevarer har en stor rolle, eller kan ha det, når det gjelder å assistere folk med å skape en følelse av mening og tilhørighet.

Folk forandrer på sine meninger etter at de har gjort noe for å bedre reflektere sin atferd. Og ikke motsatt. Merkevarer kan hjelpe folk med å gjøre dette. Det er her nøkkelen ligger. Å først og fremst aktivere markedet igjennom å lage løsninger som er en sammensmelting mellom kommunikasjon, plattform og produkt - og som lever og er tilgjengelig 365 dager i året. Og så i tillegg kommunisere i tradisjonelle medier med reklamefilmer, print annonser, radio o.l for å forsterke og vedlikeholde hvorfor det er bra at folk har brukt tid på løsninger som har en sosial mening utover selve produktets eller tjenestens funksjon.

Derfor burde det fokuseres på å lage løsninger som hjelper folk til å like seg selv og hverandre, mer - ved å aktivere markedet. Dette gjøres ved å få fra en medianøytral plannlegging der det fokuseres på en idé som blir tatt ut likt på forskjellige kanaler til å i stedet fokusere på å skape noe individet kan bringe til nettverket eller forsterke muligheten for å bidra til nettverket igjennom å lage noe av delt interesse.

Hvilken forandring i kulturen ønsker merkevaren å skape – sammen med kundene? Løsningen burde forsterke det folk allerede gjør med hverandre og vise frem dette til markedet for å forsterke at det folk bruker tid på er av verdi.

Det er hva merkevaren gjør, sammen med kundene, som først og fremst skiller den fra konkurrentene - ikke hva den sier igjennom tradisjonelle virkemidler som TVannonser, print, boards og banner kommunikasjon alene.

Noe nevnte Ford fikk full effekt av.

Et godt utgangspunkt kan være å slutte å lage sosiale medier og i stedet lage media som er sosialt. Og ikke minst se på markedsføring i tradisjonelle og sosiale medier som et 100% nødvendig samspill.

Joakim Vars Nilsen er Kreativ Rådgiver i MediaFront.