Quo vadis Byråprofil?

Byråprofil er den eneste årlige undersøkelsen vi har som viser hvordan annonsører vurderer reklamebyråene. Derfor imøtesees den med stor interesse av en samlet bransje. Det bør derfor være en undersøkelse som både annonsører og reklamebyråer kan stille seg bak.

En ting slår meg ved dagens offentliggjøring. Hvor valid er denne undersøkelsen? Hvordan er utvalgskriteriene, utvalgsstørrelsene, og hva er grunnlaget for resultatene?

TNS Gallups representant uttaler i Kampanje at det var noen få (respondenter) som ga et av byråene en kraftig smekk i samtlige kategorier, og at det var tilstrekkelig til å sende byrået langt ned på listen. Det høres unektelig ut som om undersøkelsen er lite valid på grunn av lav utvalgsstørrelse, ellers ville vel ikke ”noen få som ga byrået en kraftig smekk i samtlige kategorier” kunne påvike gjennomsnittet? Spørsmålet jeg stiller er om dette er en undersøkelse vi virkelig er tjent med?

130 annonsører (flere kan svare fra hver annonsør) har uttalt seg om x antall byråer. Det sier seg selv at utvalgsstørrelsen i seg selv er liten, og at det ikke kan være store antallet som har uttalt seg om hvert enkelt byrå. Da er det ekstra viktig at utvalgets sammensetning er representativt.

Er utvalget for lite har undersøkelsen ingen verdi. Ville TNS Gallup sagt noe om et partis oppslutning basert på 15 intervjuer, og hvordan ville Kampanje likt å få sine lesertall fastslått som en sannhet basert på en undersøkelse hvor 20 stykker har svart?

Sol M Olving
Daglig leder Kreativt Forum