Åpent brev til alle annonsører som bruker QR-koder
Kjære annonsør eller byrå, Vennligst les dette før du bruker din neste QR-kode i en annonse.
Jeg forstår du syns det er kult med QR-koder.
Det ser teknologisk ut. Alle andre bruker det. Det integrerer med mobilen. Det er gratis å lage.
Men forstår du hva du egentlig gjør?
QR-koder er en link
En link. Ikke noe mer. Selve koden er en link til det innholdet du vil skal bli sett. Når du har linker, sier all logikk at du må:
Fortelle hvorfor folk skal trykke på linken Gjøre det lett å trykke på linken Ha noe fornuftig bak linken
Hvorfor glemmer du dette når du bruker QR-koder?
En fint plassert QR-kode. La oss gå gjennom de tre punktene for IT-akademiets annonse på trikken.
1. Hvorfor trykke
Eller scanne QR-koden. Ingen anelse. Annonsen gir ingen indikasjon på hva som skjer om man scanner.