Åpent brev til alle annonsører som bruker QR-koder

Kjære annonsør eller byrå, Vennligst les dette før du bruker din neste QR-kode i en annonse.

Jeg forstår du syns det er kult med QR-koder.

Det ser teknologisk ut. Alle andre bruker det. Det integrerer med mobilen. Det er gratis å lage.

Men forstår du hva du egentlig gjør?

QR-koder er en link

En link. Ikke noe mer. Selve koden er en link til det innholdet du vil skal bli sett. Når du har linker, sier all logikk at du må:

Fortelle hvorfor folk skal trykke på linken Gjøre det lett å trykke på linken Ha noe fornuftig bak linken

Hvorfor glemmer du dette når du bruker QR-koder?

Se på eksempelet her

En fint plassert QR-kode. La oss gå gjennom de tre punktene for IT-akademiets annonse på trikken.

1. Hvorfor trykke
Eller scanne QR-koden. Ingen anelse. Annonsen gir ingen indikasjon på hva som skjer om man scanner.

2. Gjøre det lett å trykke på linken
Jeg kan ikke se for meg noe verre enn å reise meg opp på t-banen, lene meg over mannen med briller, ta opp en scanne-app, prøve å peke mot QR-koden og stå der lenge nok til at koden blir lest.

Har du noen gang sett noen scanne en QR-kode på utendørs reklame? IT-akademiet hjelper meg ikke akkurat med min angst for pinlige situasjoner om jeg må begå sosialt selvmord for å scanne QR-kode. En kode jeg attpåtil ikke ikke vet hva gjør.

3. Ha noe fornuftig bak linken
En betydelig andel av alle QR-koder leder til en web-side. Jeg klarer ikke forundre meg over det. Når jeg først tar meg bryet med å scanne, må du vel for helvete forstå at jeg vil ha informasjon som passer i mobilen.

Hvis du først skal bruke QR-koder, sørg i alle fall for at du har tenkt på de tre punktene. Løser du ikke de – glem å bruke QR-koder.

/Geir
En vanlig gutt på T-banen