Bobla i bobla

Trine Harnes, påtroppende daglig leder i TRY Apt, skriver om hvordan kreative og løsningsorienterte spesialister kan beholde et snev av forutsigbarhet og strategi, i en tid som er i konstant endring – regulert av en usynlig fiende.

Trine

Om kronikkforfatteren

Trine Harnes kommer fra jobben som kommersiell direktør i TRY Apt, og har faglig bakgrunn fra bl.a. Eggs og Making Waves.

I sommer-Oslo denne helgen fikk jeg se jeg en nokså utradisjonell fotballkamp. Spillerne ga antagelig sitt ytterste på banen, men samtlige var innkapslet i hver gedigne plastboble. Det var mye armer og bein – og lite som minnet om en vanlig kamp. Samtidig så alle involverte ut til å kose seg, og regelen om avstand ble holdt. Og som tilskuer i en by der smitteutviklingen peker i feil retning, føltes det helt greit at kampen var blottet for spektakulære innlegg, utsøkte dragninger og saftige sklitaklinger.

Den følelsen hadde neppe slått rot hvis jeg måtte se en ny boble-kamp i morgen. Fordi til syvende og sist er det talentet, samspillet og resultatet som avgjør kvaliteten på en fotballkamp. Det er de samme tre faktorene som avgjør om vi i vår bransje lykkes med å skape kreative uttak som løser kundens utfordringer.

Alle skjønner at litt kaos og mye usikkerhet vil råde i uoverskuelig fremtid, og vi trenger en kontinuerlig flyt av nye ideer og kritisk tankegang for å finne solid fotfeste. Men hvordan skal vi som kreative og løsningsorienterte spesialister beholde et snev av forutsigbarhet og strategi når målet ser ut til å være i konstant bevegelse?

Denne våren beviste vi som samfunn at vi klarer å omstille oss og innarbeide nye vaner. Nå kommer en ny test. Ferien er over, og samfunnet våkner sakte, men sikkert opp fra den koronafrie hverdagen til en slags normaltilstand som kjennetegnes av at alt er i konstant endring – regulert av en usynlig fiende. Kortsiktige løsninger er fint det, men de som vil lykkes best i turbulente tider er de som finner best metode for å bygge bro mellom mennesker ved hjelp av kreativitet og teknologi.

Hver kundebrief er unik og et for rigid metodeverk vil kunne hemme en idérik og ressurseffektiv oppgaveløsing. Noen milepæler er likevel for viktige til å prioritere bort, selv når uvanlige tider er blitt den nye normalen. I TRY Apt er dette sjekklisten vi vil følge når vi går i gang med en ny brief:

  1. Forberede: Sjekk ut hvilke nye avhengigheter og trender som påvirker både mennesker og merkevarer. Tør å spå litt inn i fremtiden selv om det er vanskelig.
  2. Sette rammer: Finn svar på spørsmål som «hva skal vi oppnå», «hvordan kommer vi dit» og «hvorfor kommer vi til å lykkes». En felles situasjonsforståelse og ambisjonsnivå gjør det lettere å prioritere utfordringene som skal løses.
  3. Forstå: Definér målgruppe og sett deg inn i deres nye livssituasjon. Gjør akkurat nok innsikt til å forstå hva som skaper irritasjon og glede hos dem, og lag hypoteser på hva som kunne gjort livet enklere/morsommere/bedre.
  4. Skape: Legg opp til en smidig prosess der du raskt kan skisse opp strategiske retninger og prototype tekniske og visuelle løsninger.
  5. Validere: Minimér risiko ved å teste og få direkte tilbakemelding fra målgruppen. Det kan feks handle om kundeopplevelse, betalingsvilje, kunnskapsdeling eller kulturbygging.
  6. Implementere: Kultur spiser nemlig strategi til frokost, så vær trygg på at løsningen er internt forankret, og at du har en plan for operasjonell drift.
  7. Levere: Vær en «canary in the coalmine» under kontinuerlig videreutvikling. Nå legges planer for vekst, nye partnerskap og intern kompetansebygging. Ved å ligge ett skritt foran i sporet kan du komme uforutsette hindringer i forkjøpet.
  8. Konkludere: Ved å kommunisere verdien av hva dere sammen har fått til – og hva fremtiden kan bringe av nye muligheter, bygger man troverdighet og lojalitet. Ved å være ærlige, modige og originale kan vi få alle til å føle et felles ansvar for å gjøre mørke spådommer om til suksess.

Sjekklisten vår er på ingen måte fasit. Vi vil bruke den fordi den er grundig og hjelper oss med å fange opp nye perspektiver. Uten at vi flytter blikket vekk fra ballen og utfordringen som skal løses her og nå. Ja, det er lett å falle for fristelsen å tenke at en kan ta en original snarvei nå som Covid-bobla har snudd mye på hodet. Men det er litt som fotballspillerne i parken som dunket mot hverandre i hver sin plastboble: Artig i fem minutter, men langt fra å være et fullgodt alternativ til den kvaliteten betalende publikummere forventer og krever.