Er en konferanse dømt til å være kjedelig?

Etter å ha jobbet som kreatør og strateg i over 20 år, ble jeg til slutt møkk lei kjedelige konferanser. Men i stedet for å sitte og sutre skapte jeg meg heller min egen, skriver Arnt Edvin Eriksen, som har det kreative lederskapet i Creuna.



Har du noen gang sittet på en konferanse og følt deg bombardert av altfor mye informasjon fra gode (og mindre gode) foredragsholdere, ikke fått stilt de spørsmålene du hadde lyst til, og savnet dialog? Da er vi to. Minst.

Hvordan kommuniserer du egentlig «kommunikasjon»? Jeg ble rett og slett provosert av at så mange spennende emner og temaer ble behandlet så stemoderlig. At det går an å snakke om kommunikasjon og dialog innen digital markedsføring og sosiale medier på en så utrolig lite kommuniserende og monolog måte! Verden har jo endret seg fra nettopp monolog til dialog, og da bør vi følge med i timen, og lytte. Det var midt oppi denne irritasjonen at jeg kom på konseptet «re:think».

Hva er egentlig «re:think»? Re:think er en ny måte å holde konferanser på: Jeg tok med alt jeg savnet i konferansene, fjernet alt jeg hatet, og slik så et nytt barn dagens lys.

Re:think skal alltid ha de beste foredragsholderne. Foredragene skal være så konkrete og praktisk rettet at du kan dra rett på kontoret med ny verktøykasse.

Du skal oppmuntres til å stille spørsmål fra salen. Vi skal legge til rette for middag etter konferansen, der du får møte foredragsholderne til en uformell prat.

Opp gjennom årene har jeg jobbet og studert mye i utlandet, og blitt kjent med utrolig mange dyktige folk, som igjen har tipset meg om andre. Etter hvert ble det så mange at jeg fikk et luksusproblem; hvem skal jeg velge, blant de alle? Valget falt på de følgende.

Tara «Miss Rogue» Hunt
. Tara «Miss Rogue» Hunt er forfatter, gründer og foredragsholder og driver i dag et av de ledende selskapene i Silicon Valley innenfor Web 2.0. Hun sverger til å bygge sterke, gode relasjoner som skaper langvarige verdier. På re:think-konferansen 2011 vil hun forklare og vise verdien av å bygge nettverk, effekten av relasjonsbygging og gi nyttige, konkrete tips og råd.

Rohit Bhargava: «Mr. Know-it-all». Selve rosinen i pølsa, Rohit Bhargava, er Senior Vice President i Ogilvy, forfatter, professor i Gobal Marketing, blogger, en voksende superstjerne som foredragsholder innen markedsføring, sosiale medier og forretningsvirksomhet, blant annet vist på verdenskjente events som TED og SxSW. På re:think-konferansen vil Rohit forklare hvordan du unngår de 3 største feilene alle (også de smarte) gjør i sosiale medier, og gå gjennom konkrete case-studier.

Jacob Morgan: Spesialist på Social CRM. Jacob er ekspert på forretningsforståelse av sosiale medier, og bloggen hans er rangert blant topp 100 av de mest innflytelsesrike markedsføringsbloggene i verden. 11. oktober vil Jacob forklare hvordan du bygger og vedlikeholder nyttige og nødvendige relasjoner i sosiale medier, og maksimerer effekten.

Det eneste som er surt med årets konferanse, er at jeg ikke kan lene meg tilbake og delta på samme måte, siden jeg selv skal holde foredrag om hvordan en merkevare kan tenke større enn seg selv og bygge enda sterkere omdømme og skape langsiktige, lojale relasjoner.

«Same shit – new wrapping?»
Jeg er fullstendig klar over at det enkleste som finnes er å klage over andres feilbarlighet og skryte av sin egen fabelaktighet. Som kjent er det seierherrene som skriver historie, så tiden etter re:think-konferansen vil vise om jeg har lykkes med konseptet eller ikke. Målet mitt er uansett å endre og forbedre definisjonene våre av «Konferans» og «Dialog».

Arnt Edvin Eriksen er Creative Director i Creuna Norge AS. Re:think-konferansen 2011 foregår 11. oktober i Fabrikkens lokaler på Grünerløkka.

www.rethinkkonferansen.no