HVA BETYR SOSIALE MEDIER?

Et av de viktigste hindrene for suksess i en verden der all media er sosial, er en fragmentert og mangelfull forståelse av begrepet sosiale medier, skriver joakim Vars Nilsen i MediaFront.

Vi er i ferd med å bevege oss over i en verden der all media er sosial,hvor merkevarer og bedrifter i stadig økende grad ser viktigheten av dets innflytelse i hele organisasjonen. Et av de viktigste hindrene for sukess i denne verdenen er en fragmentert og mangelfull forståelse av begrepet sosiale medier, som i stadig økende grad mister sin relevans som et eget begrep etterhvert som flere innser at all media er i ferd med å bli sosial.

For å bedre forutsetningene for å skape vellykkede strategier for innovasjon og markedsføring er det viktig å bygge bedre fundamenter og bedre den felles forståelsen av de grunnleggende bestanddelene.

RISIKABELT FOKUS

I dag er det et usunt fokus på taktikker, i så stor grad at det kan forhindre bedriftens muligheter til å konkurrere konstruktivt i det nye åpne markedslandskapet. Dette er til dels reklame- og kommunikasjonsbransjens egen feil. Bransjeaktørenes fokus på differensiering for å gjøre seg attraktiv for kunder ved å tilby sin ekspert-kompetanse innenfor en ny hype, har gått på bekostning av hva sosiale medier som begrep egentlig betyr og hvilke muligheter man har.

Det er også et feil, og til dels risikabelt, fokus på teknologi som utgangspunkt. Det er ikke en sosiale medier strategi å sette opp en Facebook fan side, en Twitter konto eller å lage den neste virale videoen. Sosiale medier handler om hvordan informasjonsrevolusjonen, og bedre muligheter for mellommenneskelig kommunikasjon, fundamentalt har påvirket spillereglene for samfunnet, bedrifter og merkevarer.


BEGREPET SOSIALE MEDIER

Det er en tydelig mismatch mellom forståelsen av begrepet "Sosiale medier"og hva det faktisk kan utrette for en bedrift for å skape en bærekraftig forretningsfordel. Sosiale medier handler om evolusjonen av kommunikasjon mellom mennesker og er bare et synlig symptom på et sosiokulturellt skifte i hvordan folk skaper og uttrykker mening i sine liv. For at bedrifter skal lykkes i et mer og mer åpent marked krever dette et annet tankesett og en annen tilnærming, der bedriften må forandre seg også internt for å henge med.

Hvilke grep, spesielt innenfor innovasjon og markedsføring, kan bedrifter ta for å å lykkes med å skape en bærekraftig forretningsmodell i 2010 og fremover?

Ved å utnytte mulighetene som disse omfattende strukturelle forandringene forårsaket av informasjonsrevolusjonen gir, må strategien slår rot og spire med utgangspunkt internt i bedriften og ikke motsatt. Et forslag er at sosiale medier, i sin fulle betydning, blir en del av bedriftens forretningsstrategi og ikke bare en ny markedsføringskanal.

Vi må starte med å utvikle og utvide bedriftens forståelse av sin rolle i samfunnet. Og sørge for at bedriften agerer mer konstruktivt i markedet ved å benytte seg av de mulighetene som de nye spillereglene gir, til bedriftens fordel,ved å operere langt mer meningsfullt enn konkurrentene. Styrken i en verden der all media er sosial ligger i hvordan vi kan benytte mulighetene til beste for kundeservice/support, produktutvikling, HR, markedsundersøkelser, salg samt markedsføring og innovasjon. Hvor innovasjon betyr å skape forandringer, ikke bare reagere på disse.

BEVISSTGJØRE NYTT FORMÅL

Et stort skritt i riktig retning for en bedrift er å forandre på formålet om å skape en ny kunde - til å skape en kunde som skaper nye kunder. Noe som er mer krevende enn å bare skape oppmerksomhet. Bedriften må bli flinkere til å lytte til markedet ved hjep av interne og eksterne løsninger, og opparbeide seg en bedre forståelse for hva som oppleves som meningsfullt for målgruppene basert på interesser. Deretter, basert på denne strømmen av innsikt, sørge for å bygge tillit igjennom å kontinuerlig gi noe av verdi, som sammenfaller med bedriftens verdier, til eksisterende kunder. Aktiver markedet ved å lede an ved å investere i og skape løsninger som er en sammensmelting av plattform, produkt og kommunikasjon som hjelper målgruppene til å ta del i de verdiene og interessene som de deler med din merkevare.

Ny teknologi har forandret på reglene for hva som virker. Å tilegne seg ett nytt tankesett uten en klar strategi vil føre til bortkastede ressurser. De bedriftene som har tilegnet seg modellen har hatt suksess og leder legioner av folk som ikke bare ønsker å skaffe bedriften kunder, men liker det.

Joakim Vars Nilsen er Kreativ Rådgiver i MediaFront.