«It’s not a wheel – it’s a carousel»

Jan Willy Skjølberg i KIND hadde et gjensyn med «Mad Men» i jula, og ble inspirert til å skrive om hvorfor han elsker å jobbe med merkevarer.

50762374161 4d3a5ae83e o

I løpet av min karriere har jeg jobbet med utallige kunder. Hardt arbeidende folk innen nær sagt alle bransjer og markeder, med alle mulige merkevarer, produkter og tjenester. Selv om alle er forskjellige har de et felles mål: hvordan kan jeg selge dette?



Nå i jula bestemte jeg meg for å se første sesong av serien «Mad Men» fra 2007 en gang til. Her følger vi Don Draper, creative director i byrået Sterling Cooper, gjennom dagene både på jobb og privat. Ettersom jeg selv er en «reklamemann» likte jeg spesielt alt som handlet om jobben, satt i stilpresist og nydelig 60- og 70-talls interiør med sigaretter og drinker, dress, slips og hatt. Jeg har alltid hatt lyst på hatt, men jeg kom aldri lenger enn til skyggelua.

Ut fra et fagperspektiv er det mange interessante scener i den serien, men det er en scene som gjorde spesielt inntrykk på meg. I tillegg er den mer aktuell i dag enn da jeg så den for første gang.
 Don Draper, uklanderlig antrukket, er i et pitch-møte med toppfolk fra Kodak. De ønsker å vite hvordan de kan selge sin nye lysbildefremviser – med et «hjul» på toppen. 


Akkurat denne scenen, helt i begynnelsen, illustrerer møter jeg selv har deltatt i. Hvor oppdragsgiveren ofte er mer fokusert på de funksjonelle og tekniske aspektene ved et produkt, tjeneste eller merkevare. Selvfølgelig er det viktig, men det som skal selges bør allerede møte folks forventinger til kvalitet og at det holder det det lover. Før vi har kommer til salg.

Dessverre blir det emosjonelle potensialet ved et produkt, en tjeneste eller merkevare glemt. Hva betyr det, hva er det, hvordan treffer det mennesket, og ikke forbrukeren? Det er her magien og kraften ligger. Det er her du knytter varige, sterke bånd og relasjoner til de som velger å handle – og handle igjen. 



«Technology is a glittering lure, but there’s a rare occasion when the public can be engaged on a level beyond flash if they have a sentimental bond with the product.»
Don

Don Draper

I dag er dette kanskje viktigere enn noen gang. Vi lever i en hverdag med våre egne mediehus i lomma, med talløse apper som varsler deg om alt og ingenting, fake og fakta, bots som svarer på dine spørsmål og annonser som følger deg i ukesvis i alle kanaler. Uansett hvor vi befinner oss digitalt er det algoritmer som bestemmer og velger hva du skal se. Alt dette handler kun om her og nå, om øyeblikket, men det betyr egentlig ikke noe for deg.

Dette er hvorfor jeg elsker å jobbe med merkevarer: å finne ut hva merkevaren i virkeligheten bidrar med, gjør og betyr. På et menneskelig nivå. Bortenfor tech, funksjon, salg, push ads og click bait. Å skape unike og sterke strategier. Emosjonelt drevet i posisjonering, identitet, konseptutvikling, i det visuelle og i det språklige.

Så kan vi selge. Til folk som bryr seg.

Jan Willy Skjølberg, Branch manager og Strategic Brand Consultant i Kind Oslo

Foto av Kodak Carousel-annonsen: Flickr-bruker Ross (CC BY-NC-ND 2.0)