Premierer Gulltaggen elendige nettsteder?

Reklamefolk har ikke filla peiling på web, om vi skal tro kritikerne etter Gulltaggen-utdelingen.

Vi sier ofte til de som liker å rangere Gullblyanten og Gulltaggen som konkurranser (ja, vi mener deg Nils Petter Nordskar), at det er meningsløst å sammenlikne epler og bananer. Gullblyanten er en konkurranse for reklame og design. Gulltaggen er en konferanse og en konkurranse for alle som driver med kommunikasjon på internett.

Det er et faktum som understrekes av reaksjonene som har kommet i etterkant av konkurransedelen av Gulltaggen, der Try og Anti var blant de store vinnerne.

Særlig sistnevnte byrå provoserer med sin branding av eget dongerimerke, Anti Sweden jeans. Nina Furu, som driver Webredaktørskolen, hevder at Gulltaggen belønner verdiløse nettsteder. Hun sier videre at det ikke er annet å vente, siden

Mens Furus innlegg er så polemisk og fullt av fordommer (ofte understreket av insisterende versaler) at det blir vanskelig å ta seriøst, har IT-konsulent Fredrik E. Nilsen kommet med nesten like kraftig, men langt mer nyansert kritikk av vinnerarbeidene, som han mener ignorerer kravene til brukervennlighet og universell utforming. Nilsens innlegg har avlet enn debatt på nettstedet hans som pågår fremdeles (lenke til blogg).