Cannes: Superkommunikatør og miljømisjonær

Visepresident Al Gore står i spissen for en rekke kjente navn under reklamefestivalen, inkludert fotballegenden Bobby Charlton og friidrettshelten Sebastian Coe.



Al Gore besøker Cannes Lions på fredag senere i uken på et seminar der Young & Rubicam er vertskap. Temaet er – ikke overraskende – miljø, og hvordan verdens beste profesjonelle kommunikatører i reklamefaget kan være med å dra lasset ved å formidle til resten av verden om den globale miljøkrisen vi står ovenfor.

Gore er fremst i rekken av kjendiser som blir brukt som trekkplaster for reklameukens nær 50 seminarer. Men reklamebransjen stiller også med sine egne kjendiser; tungvektere som Dan Wieden, Jeff Goodby og Andrew Robertson, som blant annet skal delta i panelet på den offisielle Cannes-debatten, der temaet er fremtiden for dagens byråmodell.

Gore er også i Cannes for å fremme Live Earth-konserten, der artister som Foo Fighters og Madonna skal opptre, 7. juli 2007. Det ventes at Live Eart skal knytte sammen to milliarder mennesker i løpet av de 24 timene konserten varer, og konserten blir sendt live over hele verden.

Bobby Charlton skal på sin side være hovedperson i seminaret Creating The Future Of A Legendary Brand på tirsdag, der han og Manchester Uniteds Lee Daley skal svare på spørsmål om hvordan verdens mest berømte fotballklubb akter forvalte fremtiden.