«Real genius» leder radiojuryen

Mark Gross, mannen bak de siste årenes største radioreklame-fenomen, «Real Men of Genius» for Bud Light, skal lede radiojuryen i sommerens Cannes Lions.



Mark Gross lyder til daglig tittelen Senior Vice President and Group Creative Director (puh!) hos DDB i Chicago. Gross begynte sin reklamekarriere i 1990 i New York, da han designet logoer og tittel-typografi for filmer i postproduksjonshuset R. Greenberg Associates. Han begynte som junior AD hos Chiat/Day i 1991 og begynte å jobbe for kunder som MTV, Reebok og American Express.

Hos DDB ble Gross kreativ leder med hovedansvar for kontoen til Anheuser-Busch, som produserer Budweiser. Han står bak flere kampanje-suksesser for ølgiganten, som blant annet «Aways Worth It»-kampanjen og «Real Men Of Genius», som har vunnet Grand Prix i radiokategorien i Cannes Lions to ganger, og som faktisk er den mest premierte radiokampanje gjennom historien, ifølge britiske Emap, som eier Cannes Lions.

Skal inspirere radiokreatører Gross satt i juryen i 2005, det året radio-kategorien ble lansert.
– Da vi lanserte radiokategorien i 2005 ville vi anerkjenne radioreklame som et viktig kommunikasjons-medium, men i tillegg ønsket vi å gi radiokategorien en plattform for å heve kreativiteten til de høyder andre kategorier har oppnådd i Cannes Lions. Marks forståelse for mediet og dype kunnskap om hvordan produsere prisvinnende radioreklame, vil helt sikker inspirere de som lager radioreklame til å strebe mot enda større kreative høyder, sier administrerende direktør for Cannes Lions, Philip Thomas i en melding.

Hør Budweiser-kampanjen som vant Grand Prix i Cannes i 2006 nederst i denne saken.