Grey jakter reklame-sjef

Jan Christian Fosseidbråten har hatt sin siste arbeidsdag i Grey. Nå står reklamebyrået uten daglig leder.

Fredag før helgen pakket tidligere daglig leder i Grey reklamebyrå, Jan Christian Fosseidbråten sine saker og forlot Grey-kontoret i Oslo. Det skjedde etter en avtale om seks måneders oppsigelsestid.

Fosseidbråten har ledet reklamebyrået de siste fire årene, men i dag står byrået uten en ny daglig leder.

– Nei, vi har ikke noen ny person på plass nå. Men vi arbeider med dette, og har flere aktuelle kandidater som vi har dialog med, bekrefter Carl Erik Kjærsgaard som er Greys direktør for Norden.

Har hatt seks måneder på jakten
Fosseidbråten har jobbet i Grey siden han sa opp i juni. Men likevel har ikke Grey-ledelsen klart å finne noen ny erstatter hittil.

Greys direktør for hele Norden er derfor i dag formelt også daglig leder av Grey i Norge.

– Vi var hele tiden enige om at han skulle jobbe ut oppsigelsestiden. Vi startet prosessen i juli måned, men det tar tid å jobbe seg frem til den helt riktige løsningen. Nå har vi noen interessante muligheter som det gjelder å få helt på plass, sier Kjærsgaard.

– Hvorfor har dere ikke klart å rekruttere ny leder i løpet av seks måneder?

– Det er to ting man kan si om norsk reklamebransje. Det ene er at det er veldig høyt nivå på det kreative, og det andre er at reklamebransjen i Norge ikke er så stor. Derfor er mulighetene man har er ikke så mange, som man kan ha andre steder. Rekruttering tar lenger tid her, enn andre sted som London, Amsterdam eller København, sier Norden-sjefen.

Vil ha norsk reklameleder Carl Erik Kjærsgaard forteller at de primært leter etter en norsk person til å lede Grey i Oslo, og at de håper å være ferdig med ansettelsesprosessen i januar.

Reklametoppen er ikke enig i at reklamebyrået risikerer å sende negative signaler ut i markedet, nå som det er uten daglig leder.

– Nei, bestemt ikke. Jan Christian har gjort det bra, men det er sammen med alle de dyktige og gode medarbeiderne i Grey. Journalister som deg skal også tenke på signaler som dere sender til ansatte, sier Kjærsgaard.

– Når vi nå skal velge en ny leder så er det avgjørende at vi finner den som er riktig. Om det så tar en to eller fire måneder. Det er bestemt ikke negativt at ting tar tid, sier han.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.