220 millioner fra JCDecaux

Den «glossy» kosmetikkbransjen med annonsører som Lux og L'Oreal har for alvor fått øynene opp for utendørsreklame.



Utendørsselskapet JCDecaux har gjort opp status for inntektssiden i 2007, og administrerende direktør Øyvind Markussen kan fortelle om en omsetning tett på 220 millioner.
– Vi vokser raskt og ser det som en tillitserklæring fra markedet. Vi har også lagt et godt grunnlag for videre vekst med våre nye avtaler. Utendørs har virkelig fått fart de senere årene, spesielt når det gjelder Eurosize, bakbelyst reklame i blant annet leskur. Vi har også hatt kraftig vekst for flyplassreklame og markedsplasser. Selv om vi venter på effekten av fragmenteringen innen tv tror vi vel ikke at dette vil gi vesentlig effekt for oss i 2008, sier Markussen.

Med en omsetning på 219 millioner i JCDecaux vokste inntektssiden fra 2006 med 25 prosent

Hvor kommer resultatet til å ende for 2007?
– Det jeg kan si er at vi får en kraftig forbedring av årsresultatet. Den kraftige omsetningsveksten slår ut i bedre resultater også på bunnen, sier Markussen.

Er utendørs en lønnsom bransje?
– Da må en også huske på at utendørs har krevd stor investeringer de siste årene og som det vil ta tid å betale tilbake. Men vi føler at vi har satt utendørs bra på kartet, sier Markussen.

Nye bransjer kommer til JCDecaux mener 2007 var et godt år også når det nye avtaler. Norges største avtale av reklamefinansierte leskur i Rogaland og Avinor kontrakten havnet hos JCDecaux.

Også nye annonsører har de siste årene kommet til utendørs. Markussen viser blant til kosmetikkbransjen.
– Selv annonsører som tidligere gikk i glossy magasiner går på utendørsreklame, men det er ikke mange år siden de ikke var der, sier han.

Utendørssjefen mener flere annonsører tar utendørs tidligere inn i den strategiske medieplanleggingen.
– Fra å være en smågodtkanal det er stadig flere som velger å bruke utendørs strategisk som del av hele medieplanene ser en viss endring. 2008 lover også bra og annonsørene ser i større utstrekning til å benytte utendørsreklame strategisk. Større volumer booket på et tidligere tidspunkt indikerer dette. Det som er spennende er hvordan vi nå ser utendørs blir brukt i kombinasjon med internett og mobil markedsføring, sier han.

– Alt trenger ikke være interaktivt Markussen mener JCDecaux gjør det bedre enn markedet, og viser til blant annet til MIO-tallene.
- Utendørs ser ut i MIO til å enda med en oppgang på 11 prosent som er det samme som den generelle veksten i media. Nå når mediemarkedet virkelig har skutt fart, vokser utendørs i takt med mediemarkedet men JCDecaux vokser omtrent dobbelt så mye, sier han.

I en reklametid der det meste skal være interaktivt og engasjere direkte, er ikke Markussen bekymret på vegne av egen kanal.
– Mange annonsører velger faktisk nå å gå «back to basic» når det gjelder markedsføring. Når alt skal gå så raskt så rekker heller ikke annonsørene og bygge en omfattende reklameplattform i digitale medier som skal engasjere og være fylt med såkalt innhold. Når for eksempel Gina Tricot skulle lanseres i Norge så brukes ikke internett i det hele tatt, sier han.

Tror på reklame-avmatning
– Det enkle er ofte det beste og noen ganger holder det med å vise frem en plakat. Det handler ofte bare om å minne folk om et enkelt budskap. Tenk selv om du skal ha en interaksjon med absolutt alle merker du handler. Noen ganger vil jeg bare drikke brusen, ikke bruke hele dagen med å snakke med den. Vår rolle i mediemiksen skal være å levere store publikum med en høyfrekvens for å kommunisere relativt enkle budskap. Da er vi best og det skal vi forstsette med. Det tror vi er den viktigste årsaken til at vi har vokst ni år på rad og har stor tro at dette vil fortsette i 2008, sier han.

Hva skjer med reklamemarkedet i 2008?
– Det ser fortsatt bra ut, men det er ingen grunn til å tro at veksten i reklamemarkedet vil fortsette med uforminsket styrke. Jeg kan ikke helt tro på det når en ser hva som skjer på verdens finansmarkeder. Vi er ikke isolert her oppe i Norge, så en fortsatt vekst på 10-12 prosent tror jeg ikke på, sier Markussen.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.