Borge+Heisholt blir 2008scandinavia

Frilanskollektivet Borge+Heisholt har blitt til kommunikasjonskollektivet 2008scandinavia der båndet mellom byrå og kunde oppløses.

Reklamemakerne Erik Heisholt og Øistein Borge startet i november i fjor frilanskollektivet Borge+Heisholt AS. Men planen var hele tiden å bli noe helt annet; et moderne kommunikasjonskollektiv uten bindinger mellom kunden og kollektivet. Kollektivet har fått navnet 2008scandinavia.


Tanken er at kollektivet til hvert oppdrag skal skreddersy et team av ulike yrkesgrupper og selskaper.

2008scandinavia har allerede knyttet til seg samarbeidspartnere som lydbyrået Både Og, Naked, Mediafront, Yokoland, Amp, kunstner Henrik Placht og Alf Bendixen. Vizeums administrerende direktør Paal Fure er kollektivets styreformann. I avtalene med samarbeidspartnerne ligger det ingen forpliktelser annet enn en «gentleman's agreement».

Og fordi alt endrer seg stadig raskere, skal også navnet på det nye selskapet reflektere dette. Første år er navnet altså 2008scandinavia, året etter 2009scandinavia og så videre og så videre.

De to gründerne har begge lang fartstid fra både norsk og internasjonal reklamebransje, noe som kanskje er en av årsakene til at de kan starte opp et selskap etter denne modellen.
– Vårt erfaringsgrunnlag gir oss et godt bilde av hvordan vi tror den kreative kommunikasjonsbransjen vil se ut i fremtiden, og hva annonsører kommer til å trenge. I dette bildet passer 2008scandinavia helt ypperlig inn, sier Heisholt.

Første jobb 2008scandinavias første synlige jobb i Norge er arbeidet med å lansere det nye treningssenteret Oxygo i Kristiansand.

– Vårt første tiltak for Oxygo var å lansere ideen om at de skulle ansette en Sofagris. En tjukk latsabb med elendig kondisjon og dårlige matvaner, som skulle begynne å trene, og samtidig blogge om sin nye hverdag, slik at vi kunne følge vedkommende i en lang periode i ferden mot å bli et sunnere menneske. I midten av desember annonserte vi etter en Sofagris i en stillingsannonse i Fædrelandsvennen, på Finn.no, samt at stillingen ble utlyst via NAV. Nesten 60 mennesker søkte, noe vi synes er helt formidabelt. I disse dager er vi inne i finaleheatet. Dette fikk også bra pressedekning, og er et strålende ekspempel på hvordan vi ønsker å bruke vår kreativitet, sier Erik Heisholt, kreatør og partner i 2008scandinavia til Kampanje

Lørdag 19. januar stod 2008scandinavias første betalte annonse på trykk, en dobbeltside i Fædrelandsvennen.
Vi synes selv at dette er en ganske fet annonse, og det var herlig å kunne boltre seg på en dobbeltside i avis. Det er lenge siden sist. Vi tror denne blir lagt merke til på en humoristisk og relevant måte, sier Erik Heisholt.

2008scandinavia har jobbet tett sammen med designer/AD Rune Solberg i Rude, som blant annet har uformet Oxygos grafiske profil.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.